21/06/2016

De Paraplui

.
Al een dag na aankomst wordt de eerste favoriete wandeling gedaan: een rondje om het dorp, via de Paraplui.
Een rondje dat ik al jaren doe en dat nooit verveelt.
Het is er eentje om er in te komen...



Vanaf het uitzichtpunt kun je het kleine dorp zien liggen. 
Het stelt niet veel voor: een kerkje met wat huizen en een boerderij er omheen.
Een kroeg die nooit open is en een school met 12 kinderen...

Dan een rondje over het kerkhof om te kijken of er nog mensen gestopt zijn met roken en...
om de favoriete foto te maken bij het graf van een onbekende meneer...


Gewoon elke keer weer hetzelfde rondje om de berg, eindigend bij hetzelfde gedicht van Goethe, waar Schubert ooit van die mooie muziek op maakte...
Goethe noemde het Wanderers Nachtlied, en schreef het in 1780:

Über alle Gipfeln ist Ruh'
In allen Wipfeln
Spürest du kaum einen Hauch
Die Vöglein schweigen im Walde
Warte nur, warte nur
Balde ruhest du auch...

Vrij vertaald:

Boven alle heuveltoppen is het stil,
in de boomtoppen word je
nauwelijks meer een zuchtje wind gewaar;
de vogels zwijgen in het bos.
Wacht maar, spoedig rust jij ook

Dat rondje... dat maakt me zo gelukkig. Die pure lucht en die stilte, slechts verstoord door een eenzame koeiebel...









10 comments:

Marjolijn. said...

Dat is een mooi welkom in de bergen rondje.
Ik geloof meteen dat je weer blij bent om daar te zijn.

Fijne dag vandaag.

Lutje said...

je bent goed gestart, als je dit iedere keer doet, geniet je meer en meer van dit uitstapje

די מריו said...

Jij zoekt elke keer de rust op als je op vakantie bent. Dat maak ik dan weer niet mee. Maar ik ga binnenkort ook er even goed van genieten.

Love As Alwyas
Di Mario

gerdaYD said...

Iets dat heerlijk is kan je niet genoeg herhalen lieve Marlou, of het nu om een rondje wandelen gaat of het beluisteren van die muziek en het lezen van de tekst gaat, a thing of beauty is a joy for ever!

Petr@ said...

Wat heerlijk daar Marlou, daar kom je helemaal tot rust!
Maar die laatste zin, ik hoop dat het nog even duurt ;-)

klaproos said...


Heerlijk loutje,
ik kan de stilte horen....

:-) of er nog iemand gestopt is met roken :-)
hilarisch.... maar ehhm tja.. zo gaat dat.. nooit aan moeten beginnen hé,

een prachtig rondje, wat kan een mens zich toch een slag in de rondte genieten hé.

heb het heerlijk vandaag frau lou lou,
xxx

christiene said...

Je hebt het goed naar je zin gehad,daar hoog in de bergen
nu is het na genieten begonnen,Marlou ook onder de paraplu kun je genieten!
groetjes Christiene.

Sjoerd said...

Ik kan ook genieten van de stilte in de bergen. Het heeft wat rustgevends als je daar alleen doorheen loopt en de grootsheid van de natuur ervaart.

Mirjam Kakelbont said...

Jij maakt me ook gelukkig. Dat je weer terug bent en dat je het fijn hebt gehad. In gedachten heb ik naast je gelopen tijdens het lopen van jullie eerste rondje. Niet tussenin, natuurlijk (-: Ik zou niet durven.
Een prachtig gedicht. Ik heb veel in de bergen gefietst. Ik zou het zo weer doen...als het kon... Maar erover dromen is ook fijn.
Welkom thuis LouLou ♥
Dikke pakkerd

Jelle Droeviger said...

En dan jezelf omlaag laten rollen totdat je stil ligt, en dan een tijdje zo in het gras blijven liggen terwijl je de wolkjes ziet voortglijden.