10/05/2016

Twee Letse grootheden...

.
Nog maar sinds kort heb ik weet van twee Letse grootheden.
Kent Letland dan grootheden? Nou en of. Reken maar...
En aangezien Letland (Latvia) sinds 2004 lid is van de EU ga ik eens kijken of ik er iets meer van te weten kan komen.



Vandaag de eerste grootheid: Eriks Esenvalds. Een jonge componist, in 1977 geboren (zou dus mijn zoon kunnen zijn...) in de hoofdstad Riga. 
Hij studeerde daar aan de Academie voor Muziek en is nu een snel stijgende ster in het firmament.
Zijn composities worden ook in Nederland uitgevoerd, bijvoorbeeld tijdens de koorbiënnale in Haarlem. Maar ook in Australië, Amerika... wereldwijd! En overal prijzen winnen, meneertje...! Hij is buitengewoon begaafd!


Natuurlijk is er nog meer over hem te vertellen.
Bijvoorbeeld, dat hij een opera heeft geschreven: "A drop in the ocean"  en dat die opera voor het eerst tijdens een zangolympiade in Xiamen in China is opgevoerd. De teksten van deze opera zijn gebaseerd op de teksten van Fransiscus van Assisi. 

Klik voor meer over deze jonge componist op:  Eriks Esenvalds


En dan nu.... een prachtig lied: "Only in sleep", door hem gecomponeerd. Ga er maar even voor zitten. Het is betoverend mooi en je kunt je bijna niet voorstellen, dat zo'n jonge knul zoiets moois gecomponeerd heeft. Stel je er maar het noorderlicht bij voor...
Mooi ook, door de prachtige stemmen van het studentenkoor in Cambridge.







7 comments:

Marjolijn. said...

Mooi...!
Echt een lied om met Malle Babbe te gaan zingen.

Fijn dagje vandaag meis.

Lutje said...

ja, ik had er ook nog nooit van gehoord, maar goed is ie wel

Jelle Droeviger said...

Ja, prachtig harmonieus.
Ik vond de tekst van het lied:
.
ONLY IN SLEEP.

Only in sleep I see their faces,
Children I played with when I was a child,
Louise comes back with her brown hair braided,
Annie with ringlets warm and wild.

Only in sleep Time is forgotten –
What may have come to them, who can know?
Yet we played last night as long ago,
And the doll-house stood at the turn of the stair.

The years had not sharpened their smooth round faces,
I met their eyes and found them mild –
Do they, too, dream of me, I wonder,
And for them am I too a child?
.

Poëzie.!

Jelle Droeviger.

די מריו said...

Zo mooi.. dat kan natuurlijk alleen maar omdat het je zoon had kunnen zijn.

Love As Always
Di Mario

Petr@ said...

Prachtig Marlou, van jou kunnen we wat leren!
Mijn peertjes groeien al hoor, ze zijn ongeveer zo groot als een knikker ;-)

Liefs Petr@

klaproos said...

ademloos mooi loutje......

teeks maai breth eweej....

daar zou ik wel meer muziek van willen horen ik ga hem opslaan:-)

dank je wel voor dit mooie muziekje

xxx

gerdaYD said...

Tja, daar moet je zelf een begenadigd zanger voor zijn om zo iets voor ons op te snorren.
Bedankt hoor voor dit mooi streepje muziek op de vroege ochtend!