20/04/2015

Gouda...

.
Vrijdag ben ik met een vriendin een dagje naar Gouda geweest.
Ontspannen met de trein.
Op de Markt op een terrasje een lekkere cappuccino. En daarna naar het Museum: Museum Gouda...

Er is daar op dit moment een expositie, die heet: van Michel tot Israëls. Een uitwisseling tussen Franse en Nederlandse kunstenaars...
Natuurlijk gaan we die bekijken. 
Maar voor ons is toch dé trekpleister de expositie die heet: Uitgelezen.


De kunst van het boek.
Naar aanleiding van dit krantenartikeltje gaan wij het Museum Gouda binnen. Op zoek naar deze twee lezende meisjes.
Je ziet het niet aan dit verfrommelde papiertje, maar het licht is zo ontzettend mooi...
Dít schilderij ga ik opzoeken...

De schilder heet J.B. Thoolen en de twee lezende meisjes zijn de twee zusjes Arntzenius. 
Gelukkig heeft het Museum Gouda deze lezende zusjes op het web gezet. 
Kijk eens naar dat licht:


Dat licht is bijna aan te raken. 
Het doet me denken aan vroeger, aan de tijd, dat we ook zo intensief konden lezen: in elke houding of in een hoekje van de kamer. Er werd veel gelezen, vooral mijn vader vond dat belangrijk. 
Maar ik híeld ook enorm veel van lezen...
Ik vind het een prachtig beeld en een heerlijk doel voor onze dag naar Gouda!
Alleen maar dit schilderij te mogen zien...

Het web:
Museum Gouda  ("een oase in de binnenstad")

9 comments:

Marjolijn. said...

Leuk om zo'n dagje Gouda te doen.
En beslist de moeite waard.
Fijn dat je er van genoten hebt.

Goede start van de nieuwe week...!

Jelle Droeviger said...

Ja, een goed idee is het om naar een museum te gaan om één bepaald kunstwerk te zien. En dat het dan ook nog klopt allemaal, dat je inderdaad wordt bekoord door de eenvoud, pracht, schoonheid en uitbeelding, dat is waarschijnlijk precies wat de schilder wilde bereiken.

Jelle Droeviger.

klaproos said...

jaaaa dat is nu ondenkbaar al die houdingen marlou, we zouden alles breken:-)
dat licht is vást het gouden uur:-)

schitterend...

heb het fijn vandaag hé.
xxx

די מריו said...

Ja lezen zoals vroeger.. dat zou wel nooit meer terugkomen denk ik dan. Tenminste met mijn lichaam kan ik zo niet meer lezen, dan kom ik nooit meer in proporties.

Love AS Always
Di Mario

John said...

Ola Marlou,

Schitterend inderdaad. Dat licht. Bijna te vangen. Je ziet hier een echte kunstenaar.
Ik vind het iig prachtig!
Bedankt voor het delen.

Fijne dag.

Sjoerd said...

Sommige schilderijen raken je gewoon

Albert y Mara fotoblog said...

Gouda is een mooie stad om te bezoeken. Vroeger weinig gelezen alleen voor mijn eindexamen HBS. De stripboeken van kapitein Rob heb ik wel verslonden. Salu2 Albert

gerdaYD said...

Jij trok dus ook naar een museum, en wat voor eentje! Aan je lovend en mooi geschreven log te zien was het beslist de moeite waard lieve Marlou!

mirjam kakelbont said...

Gezellig hè, zo'n dagje Gouda? Met het mooie stadhuis en het gezellige stadshart. Mooi schilderij heb je voor ons uitgezocht. Het zullen meisjes van "stand" geweest zijn, want de "gewone" kregen de gelegenheid natuurlijk niet. Maar laten we het gezellig houden: het licht dat staat ;-)
Liefs en een knuffel