17/04/2015

Film

.
Eergisteravond hier in Haarlem in de Filmschuur naar de film "Still Alice" geweest:


Het verhaal gaat over een vrouw van 50 jaar, die merkt dat ze behoorlijk vergeetachtig wordt en na bezoek aan de neuroloog van hem hoort, dat ze Alzheimer heeft. Heftig, heel heftig!! 
Een vrouw met een goed stel hersenen, een goede opleiding, een lieve man, leuke kinderen... Alzheimer... 
Hun hele wereld komt op z'n kop te staan.
Je ziet de hoofdrolspeler langzaamaan geestelijk aftakelen, terwijl ze van buiten nog steeds dezelfde is...
Al haar herinneringen verdwijnen, alsof ze worden "opgegeten"...

Een prachtige film, met prachtige mensen erin en prachtige muziek.

Hoofdrolspeler Julianne Moore heeft voor deze rol de Oscar en de Golden Globe gewonnen en terecht!
Allemachtig, wat kan zij spelen... Hartverscheurend mooi!

Als je zin hebt, kun je hier de trailer van de film zien:





Naar aanleiding van het boek "Still Alice" van Lisa Genova


Ik wilde de film graag zien, omdat mijn vader in de laatste tientallen jaren van zijn leven Alzheimer had.
Wat ging er op het laatst in hem om?
Het antwoord is: NIETS! 
Bij het afsterven van de laatste hersencellen, was er NIETS.
Er was één grote leegte, die duurde tot aan zijn sterven. 
En daarna... de eeuwige leegte...

12 comments:

... said...

De kracht van de filmtitel is dan ook, dat ie twee betekenissen heeft...:
Nog steeds Alice..., alsmede
een stilstaand beeld uit een bewegende reeks...
En beide situaties worden door Julianne Moore huiveringwekkend uitgebeeld.

די מריו said...

Dat wens je je ergste vijand nog niet eens toe natuurlijk. Wat een drama zeg. Ik kan me het verdriet goed voorstellen.

Love As Always
Di Mario

gerdaYD said...

Goh lieve Marlou, ik begrijp maar al te best waarover je spreekt. Mijn schoonmoeder had die ziekte ook, net zoals je vader en je ziet langzaam aan het niets een steeds grotere plaats in hun ogen krijgen, heel heftig is dit hé? En wie er niet mee geconfronteerd werd kan niet begrijpen wat het met de nabestaanden doet, laat staat met de persoon zelf...

klaproos said...

een héél heftige film loutje,
ik heb 'm gezien,
en gek hé, normaal stormen mensen de zaal uit, maar nu bleef iedereen nog zitten toen hij afgelopen was.
even bijkomen...
een heel aangrijpende film,

zeker nóg heftiger denk ik als een van je ouders het heeft gehad...

dag loutje,
geniet van vandaag
xxx

Marjolijn. said...

Ja, dat is heftig.
Ik ga hem zeker nog zien.

Dubbel fijn weekend meis, samen met je mannetje.

John said...

Ha Marlou,

Ik zag de film 2 maanden geleden denk ik.
Prachtig.
Het is een zeer aangrijpend verhaal. Zoveel is duidelijk.

Fijn w-end hè!

Sjoerd said...

Die moet ik dus gaan zien. Mijn vader had daar ook last van en leed zijn eigen leven. letterlijk dan. In de steek gelaten door iedereen om hem heen.

Wim said...

Ik had moeite met te blijven kijken naar deze prachtige film.

gerdaYD said...

Goede morgen lieve Marlou. En ik hoop dat die het begin zal zijn van een even goed weekend... geniet er van hé!

Lutje said...

ik herken dit; ik werk op een rvt en daar komen regelmatig dementen binnen, zelfs van mijn ouderdom, en dan sta ik er ook wel ff bij stil, want het blijft me raken, stel je voor....we hebben zelfs al iemand gehad van 43

Albert y Mara fotoblog said...

Dit is heel aangrijpend om alzheimer op die leeftijd te krijgen. Je hersencellen sterven heel snel af en je doet er niets tegen. De film heb ik niet gezien. Fijn weekend Marlou. Salu2 Albert en zwijmel je nog even met ons mee.

P.S. Qua temperatuur is het wel echt wennen.

gidsjoris said...

Goed dat er zulke filmen gemaakt worden!
Nog een prettige zondag!,
Joris