23/09/2014

ZKVtjes

.
ZKVtjes zijn Zeer Korte Verhaaltjes en wij hebben in Nederland het geluk de meester van het Zeer Korte Verhaal te hebben, een schrijver die daar dus buitengewoon bedreven in is: A.L.Snijders... 
Winnaar van de Constantijn Huygensprijs (in 2010) voor zijn hele oeuvre!!

Ik leer veel van hem, want ik hou van korte verhalen. Kan me niet zo goed concentreren op die ellenlange lappen, die je soms onder de neus krijgt.
Nee... doe mij maar een ZKVtje!
Onder de onderstaande schakel vind je een mooie foto van deze schrijver. 
Sja... van wie anders dan van Klaas Koppe zou deze gave foto kunnen zijn:
A.L. Snijders.
En hier heb je een ZKVtje van zijn hand, want je bent natuurlijk nieuwsgierig geworden...
Als je op deze schakel: "Zes woorden" klikt, kun je het verhaaltje lezen...

In "Het uur van de wolf" is een aflevering over hem te zien: A.L.Snijders, een handige dromer. Je dient er even de tijd voor te nemen, maar het is de moeite waard!

Veel huiswerk vandaag dus voor jullie...
Ik zal je morgen overhoren...
Met maar één vraag en die is: 

Wat waren de zes woorden uit het ZKVtje? 


En tot slot nog een ZMO (= Zeer Mooie Opdracht!) zoek het filmpje over A.L.Snijders op de site van Klaas Koppe... over wiggen, geheimloos schrijven en evenwicht...



(In werkelijkheid heet de schrijver Peter Müller)

11 comments:

Lutje said...

Ik denk ‘Wat een prachtige zin.
ik hoop dat je dit bedoelt en anders heb ik een mooi verhaal gelezen

gerdaYD said...

Natuurlijk klikte ik door, je maakte me te nieuwsgierig om dit naast me neer te leggen. Je hebt gelijk, korte verhalen zijn soms heel wat interessanter dan ellenlange teksten want hier primeert de kunst van het weglaten om het essentiële over te houden!
Hij was misschien wel geen echte vader maar wel een mooi mens als hij geen soldaat wenste zijn... toch?

Sjoerd said...

Ik zie de oplossing nog even niet voor me. Het is wel een mooi idee dat al veel navolging heeft gehad en waar ik ook op ga terug komen.

די מריו said...

Pffff, wat een lap tekst zeg, kun je dat niet even kort uitleggen ;-)

Love As Always
Di Mario

Jelle Droeviger said...

Een Echte Vader Was Je Niet...
Inderdaad een ZKV, Marlou.

Korte vehaaltjes zijn vaak niet anders dan de gangbaar wordende wijze van gedichten, lijkt me.
Zo is er van Gerard Reve:

GRAF TE BLAUWHUIS
VOOR BUURVROUW H. TE G.

Hij rende weg, maar ontkwam niet,
en werd getroffen, en stierf, achttien jaar oud.
Een strijdbaar opschrift roept van alles,
maar uit een bruin geëmailleerd portret
kijkt een bedrukt en stil gezicht.
Een kind nog. Dag lieve jongen.

Gij, die koning zijt, dit en dat, wat niet al,
ja ja, kom er eens om,

Gij weet waarom het is, ik niet.
Dat Koninkrijk van U, weet U wel, wordt dat nog wat?

GERARD REVE.

Jelle Droeviger.

Jelle Droeviger said...

Of:
het ZKV van Franz Kafka:

Het was vroeg in de morgen, de straten schoon en leeg, ik ging naar het station. Toen ik een torenklok met mijn horloge vergeleek, zag ik, dat het al veel later was dan ik gedacht had, ik moest mij erg haasten; door de schrik over deze ontdekking was ik niet meer zeker van de weg, ik was in deze stad nog niet zo goed thuis. Gelukkig was er een agent in de buurt; ik liep naar hem toe en vroeg hem ademloos naar de weg.
Hij glimlachte en zei: 'Van mij wilt u de weg weten ?' 'Ja', zei ik, 'omdat ik hem niet vinden kan'. 'Geef het op, geef het op', zei hij en keerde zich met een grote zwaaiom, zoals mensen die met hun lachen alleen willen zijn.

FRANZ KAFKA.

Jelle Droeviger.

John said...

Goedemorgen Marlou,
Dat is ene heel stuk tekst voor een kort verhaaltje. En ik werd afgeleid door een andere link op de site :D
Heb het goed.

Anonymous said...

Hallo,
Het gebeurt wel vaker, dat men bij het afscheid nadenkt over de voorbije jaren. Niet iedereen kent het geluk op te groeien in een gezellig en warm nest. Wanneer de dood dan zijn opwachting maakt, komen herinneringen naar boven. Dan kan men wel eens tot de conclusie komen over deze of gene ouder en de zes woordenzin treft dan wel raak. Mooi verhaaltje in elk geval.

Kay ♥ said...

Een dochter die ...
ik spreek mijn Pa ook nog dagelijks aan.
Mooie woordenspeling hier, daar hou ik wél van.
Alle goeds ♥
ot: die A is mijn dagelijkse kruisvaart, een echte vlegel is het ;-)

Mirjam Kakelbont said...

"Een echte vader was je niet." Eigenlijk moeilijk te verenigen met het weigeren van zijn dienstplicht maar aan de zijlijn staan bij de opvoeding van zijn kind... Ik heb een boek van A.L. Snijders. Hij is echt een dijk van een schrijver!
Leuk dat je aandacht hebt besteed aan hem.
Dag lief Marloulou-tje :-D Met veel plezier weer bij je gelezen.
Kakel xxx

fotohanvogel.blogspot.com said...

Soms zijn mensen in hun leven op de juiste plek (baan) gekomen omdat het in hun gene zit. :-)