18/09/2014

Spinoza?

.
Op een bankje vlakbij het huis van Henry, in Amsterdam dus, zag ik vorige week dit papier geplakt:


Spinoza???
Even wat dichterbij halen:


Spinoza was een genie en méér dan dat een vriendelijk mens.

Sja... Spinoza...
Ik heb natuurlijk wél van hem gehoord. Een filosoof uit één van de vorige eeuwen.
Na wat gegoogle lees ik, dat hij Baruch heette en Spinoza van z'n familienaam. Portugese joden dus...
En dattie in 1677 in Den Haag is overleden.
Hij was ook wiskundige en politiek denker en... lenzensnijder...

Er is een hoop van hem bekend. Dat kun je dus allemaal op internet vinden.
Zijn beeltenis stond op het 1000 gulden biljet. 
Maar ja... dat heb ik nog nooit in handen gehad. Zo zag dat er uit:


Maar nu... de vraag: hoe komt iemand erbij om 
"Spinoza was een genie en méér dan dat een vriendelijk mens"
goed leesbaar op een stuk papier te schrijven, en dat op een bankje te plakken, zomaar ergens in Amsterdam?

Misschien wist Boudewijn Büch (link heel even laten staan. Dan komt er een prachtige foto van Klaas Koppe!!) het antwoord...

"Boudewijn... zeg eens... wat is er zo bijzonder aan Spinoza? En was het waar, dat het een vriendelijk mens was? En heb jij een idee, hoe het komt, dat iemand na meer dan 300 jaar zijn naam op een velletje papier zet??"

Ik wou, dat hij antwoord kon geven. Ik denk, dat hij wel wat zou verzinnen, want daar was hij goed in...

(Eerste twee foto's: © Henry Kloostra)
(Foto op internet van Boudewijn Büch: © Klaas Koppe)









14 comments:

Marjolijn. said...

Heerlijk wat een straatschrijfsel allemaal te weeg kan brengen.
Je moet er het internet voor op, je moet er mailtjes voor sturen,
je vindt er mooie foto's over.
En tot slot heb je nog een paar mooie blogjes over.

Goed werk meissie...!
En voor vandaag nog een hele mooie dag.

Wim said...

Inderdaad een bank om even bij stil te staan... of nog beter even bij te gaan zitten ;-)

Lutje said...

zoiets verwacht je niet, maar ik zou toch ook , net zoals jou moeten weten wat het betekent

Jelle Droeviger said...

Spinoza, ja dat was de eerste échte humanist, zo vermoed ik. Deze filosoof had NIETS met religie; wees die ook af. Hij was tégen macht bij eenlingen. Hij wees ons een mogelijke weg die tot zelf-ontplooiing zou kunnen leiden, en sprak ons aan op eigen verantwoordelijkheid. Hij was vriendelijk. Ongeveer zoals Marlou...

Meen ik.

De tekst op dat papier, op dat bankje geplakt, zou geschreven kunnen zijn als reaktie op die idiote Islamitische Staat misdaden...

Jelle Droeviger.

gerdaYD said...

Spinoza.

Staunend im Abendglanz vor dem offenen Himmel, Spinoza,
Standest auch du; und es sank glühend die Sonne hinab.
Purpurne Wölkchen durchzogen die blauen duftigen Höhen,
Vögel sangen auch dir schmelzend vom Himmel herab;
Nicht das rührte dein Herz. Vorüber ging der Gestalten
Fülle dem träumenden Blick; und sie erweckte dich nicht.
Nur die abstrakte Form des Raumes däuchte dir seltsam;
Und daβ alles sich dehnt, wunderbar schien das gemacht.
Nun, den Hintergrund hast du der Welt. Jezt zeige die Bilder!
Ach, nun schüttelst du dort böse den dehnenden Raum,
Daβ er Gestalten gebäre; ja schüttle nur! Lange hinab sank
Tag und Licht und Gestalt; Nacht ist und Stille bereits.
Werke nun gleich an der Nacht: es brauchte wohl mehr als des Raumes
Leere Dehnung, die Welt leuchtend zu ziehnen aus dem Nichts.
© Hermann Lotze (1817 - 1881)

Ik hou het bij dit gedicht want Jelle heeft hier al een heel goede reactie op geschreven. Over het waarom van dit papiertje zal jij helaas waarschijnlijk altijd in het duister blijven blijven tasten vrees ik lieve Marlou...

די מריו said...

En jij hebt niet even aangebeld? Puur voor het marktonderzoek natuurlijk.

Love As alwyas
Di Mario

Annet said...

'Marlou het heeft toch niets met spinazie te maken? Als ik niet in de wolken was zou ik het opzoeken.

Wensch u een genoeglijke dag in het Haarlemse :)

Liefs van je Annet ///***///

Sjoerd said...

Een filosofisch logje waar je wellicht ooit nog eens het antwoord op krijgt als de maker van het briefje dit leest.

Kay ♥ said...

Het lijkt een beetje op straatpoëzie.
Spinoza zal wel zijn goeie kanten hebben gehad, mss iets betekend hebben voor een aantal mensen.
De ene is fan, de andere niet ..
ik ken hem niet maar ik ben zeker als ik google dat ik die man na een paar eeuwen wel kan begrijpen ... alle goeds ♥

Anonymous said...

Hallo,
Soms, op een moment waarop je dat het minste verwacht, ontdek je zoiets. De natuurlijke nieuwsgierigheid van de mens zet dan aan tot verder onderzoek. Zo kom je op weetjes van anderen. Dat die kerel ooit het biljet van duizend gulden sierde, dat was ons onbekend. Wisten zelfs niet dat er überhaupt dergelijk biljet in omloop is geweest. Het lijkt een beetje met de biljetten van vijfhonderd euro, je hoort en veel over, maar je ziet ze heel weinig, laat staan ze in de hand te hebben.

Stan said...

Naar aanleiding van dit blog, maakte ik een berichtje op mijn Spinoza-blog

http://spinoza.blogse.nl/log/spinoza-kattebelletje-aan-een-bankje-in-amsterdam.html

klaproos said...

ach ja marlou, wat is daar veel bij te verzinnen hé,
ik heb niet vaak Spinoza's in de hand:-)
maar ja van zien ...
da's dan weet wat anders hé;-)

geweldig ik zou ook graag willen weten wat mensen er toe brengt dit zo op te hangen,

wel lief:-)

dag vrouwke,
heb het goed hé:-)

xxx

christiene said...

Mooi Marlou,dat jij die briefjes ziet op straat maar jij hebt er een oog voor.
Maar Boudewijn kunnen we niets meer vragen...we kunnen het op zoeken of we vragen het even aan Marlou.
lieve groetjes Christiene.....

Mirjam Kakelbont said...

Kijk, zulke blaadjes zijn een rijkdom voor de oplettende mens!
Je hebt toch wel een verpletterende indruk achtergelaten als iemand na 300 jaar nog zulke lovende woorden over je schrijft. Dat zal mij niet gebeuren ;-)
Leuk dat je je nieuwsgierigheid hebt gevolgd, Lieve Marloulou <3