04/06/2012

Mozart in Gouda

.
Zaterdagochtend vroeg loop ik van het station Gouda naar de St. Janskerk, waar ik mee gaan doen met het Requiem van Mozart.
De stad is nu al zonovergoten. Je kunt duidelijk zien, wie er met het concert mee gaat zingen, want de bedoeling is om allemaal in het zwart/wit te komen. 
Het is een kwartier lopen naar de St. Janskerk. Een mooie oude kerk in het hartje van Gouda.


Eerst maar eens een plekkie zoeken tussen die honderden zangers. Vooraan zijn alle plekken al bezet. Allemachtig... hoe laat zijn die mensen vanmorgen de deur uitgegaan? 

Als je op de foto klikt kun je mijn mede-Malle Babbes zien zwaaien...
De dirigent neemt zijn plaats in en dan... gaat het grote feest beginnen. We zingen met pauzes de hele ochtend. In elke pauze reppen we ons naar buiten voor de zon en de warmte.


En daarna... weer repeteren. De gehele dag door.
Hier heb je een idee van hoe dat klinkt, het Agnus Dei gezongen door 600 nachtegalen...




's Avonds om 20 uur is het concert. De kerk is bomvol, er is geen plekje meer vrij.
En zelfs... ergens in de nok van de St. Jan zie ik Mozart op een balk zitten schommelen. 
Af en toe fronst hij een beetje, omdat er iets een tikkeltje fout gaat. 
Maar meestal zit hij breed glimlachend te glimlachen. 
Ook zie ik dat hij zo nu en dan een traantje wegpinkt.
Ik stuur hem een kushand, maar hij kijkt nét de andere kant op...


.





7 comments:

Marjolijn. said...

Mogge meis,

Dat zal een mooie dag geweest zijn.
Maar ik kan me voorstellen dat er in de pauzes even opgewarmd moest worden.
Het Agnus Dei klinkt goed, door 600 nachtegalen.
Fijn dat Mozart ook kwam luisteren en goedkeurend kon glimlachen.
Deze klus is toch maar mooi weer geklaard.

Fijne maandag vandaag.

Han said...

Je hebt je weer mooi laten horen daar in Delft, Marlou. Dat handkusje is toch wel opgevangen door Henry?

klaproos said...

ohhh ik krijg kippenvel alleen al van je vertellen, kan het me zo levendig voorstellen loutjelief
hoe dat zo ongeveer moet klinken,

"prachtig"
zou willen dat 'k in de buurt was...

xxx

Sjoerd said...

Klinkt al goed zo. Dat zal wel een hele ervaring geweest zijn die avond.

Jelle Droeviger said...

Ja, Mozart is overal. Hij is speels, en vandaaruit ernstig en ontroerend. Hij zit eigenlijk in ieders hart, zélfs bij diegenen die dat ontkennen.

Zeshonderd stemmen... Het Lacrimosa... Kippevel.!

Jelle Droeviger.

Di Mario said...

's Avonds liep Mozart hier door de straten. Ik sprak hem aan, maar hij was nog zo onder de indruk van jullie gezang dat hij me niet hoorde. Hij had duidelijk genoten.

Love As Always
Di Mario

gerdaYD said...

*zucht*
Prachtig gewoonweg lieve Marlou. Mozart zeg het, en zag dat het goed was!
Ik ben zo blij voor jou: niet alleen was het een dag met een gouden randje, de herinnering er aan is dat ook...