18/04/2012

Gevonden geld (3)

.

De gevonden muntjes doe ik, als ik weer thuis ben in een speciaal potje.
Het is een spaarpotje, van klei gemaakt en daarna gebakken. Er zit wel een gleuf in, maar geen dekseltje, dat je open kunt maken om het geld er uit te halen. Het kan alleen maar open door er met een zware hamer een harde klap tegen te geven.



Hoe lang ik dat potje heb weet ik niet precies.
Laten we zeggen een jaar of 8.
En elke keer doe ik er gevonden muntjes in.
Het begint inmiddels behoorlijk zwaar te worden. Ik heb het gewogen en het weegt 902 gram. Allemaal gevonden geld!
Er zitten ook briefjes in: een briefje van vijf en een briefje van 10. Er kan bijna geen geld meer bij, zo vol is het… Eigenlijk wacht ik nog op een briefje van 20. Ik zie het in gedachte zo naar me toe dwarrelen en dan, dan doe ik dat ook in het potje en daarna … geef ik een flinke ros met de hamer op het gevonden-geld-potje.
Ik ben toch zo benieuwd hoeveel er in zit!!!




(Wordt vervolgd)

.

11 comments:

Jelle Droeviger said...

Wat een zelfbeheersing, Marlou.! Ik had er al lang een dreun op gegeven.

Het lukte vroeger in ons gezin - negen kinderen - nooit om een spaarpot vol te krijgen.

We zaten er altijd met zo een ouderwets breed mes - Made in Germany Solingen - in te poeren totdat alle muntjes er weer uit waren. Want als je dat zélf niet deed, dan deed immers je zus of broer dat stiekem...

Jelle Droeviger.

gerdaYD said...

Jammer dat je om écht te weten hoeveel er nu eigenlijk in zit, dit mooie hebbeding moet kapot kloppen... bedenk eens een andere oplossing? Misschien zoals Jelle al zei, met een mes er in peuteren?
Maar wat heb jij inderdaad een grote zelfbeheersing... wow, ik doe het je niet na hoor!
Fijne dag nog lieve Marlou, met een zonnige kijk op de dingen als het even kan en... met een heleboel gevonden geld ook! *wink, big smile*

klaproos said...

wowwww,
wat een mooi potje is dat marlou,
het is eigenlijk háást zonde om het stuk te slaan,
:-))

zul je het een beetje zachtjes doen:-)

wie weet wat voor houd eruit komt:-)

ik wens je een vette buit.
xxx

Di Mario said...

Dat is een mooi potje, bijna zonde om stuk te slaan.

Love As Always
Di Mario

John said...

Eigenlijk best grappig. Blijkbaar zijn Zeeuwen echt zuinig, want ik vind hier nooit geld. Geen muntjes, geeb briefjes. Iemand die briefgeld verliest zal daar trouwens flink van balen.
Ik heb wel een pot staan war ik voorheen altijd wisselgeld in deed, maar tegenwoordig betaal ik plastic.

Ik ben benieuwd naar de waarde van het gewicht van die spaarbol.

Marjolijn. said...

Ja, ik zou ook eerst proberen om het er op een andere manier er uit te krijgen.
Als het leeg is kun je gewoon weer opnieuw gaan sparen.
Spannend want je allemaal gespaard hebt...
Fijne dag vandaag meissie.
Geniet volop het zonnetje schijnt..!!

Sjoerd said...

Ik zou aan een volgend potje beginnen en het bewaren voor de kinderen...

merel said...

doe je oogjes eens dicht ... heel stil zijn ... zie je dat briefje van 20 tot bij je komen :-)

Annet said...

Kep je weer gevonden!

Dit is een wonderpotje die wonen alleen bij wonderlijk leuke mensen...en ze breken nooit want ze zeggen 'bij mij kun je een potje breken' maar dat is niet zo....

♥ van Annet ♥

Agnès said...

Wat een leuk verhaal dit. Ik wou dat ik zo'n potje had... maar ik vind eigenlijk nooit iets... vroeger had ik altijd bveel kleingeld, maar in dit plastic tijdperk heb ik daar niet zoveel meer van... Agnès

p.s. Ik zou het potje eigenlijk niet zomaar stuk kunnen slaan....

Han said...

Leuk alleen jammer dat een deel van het geld niets meer waard is Marlou. Maar je bent een echt Zeeuws meisje "echt zuinig"