25/05/2011

Je kunt het ook anders zien...

.


Ken je de film Anatevka nog?
Over de joodse gemeenschap in een klein stadje in het oude Rusland.
Over melkboer Tevje en zijn dochters. Het gedoe rond eventuele huwelijks- partners. Het geweld van de Russische overheid.
Tevje heeft een bepaalde manier van denken. Als hem een probleem voor de voeten geworpen wordt probeert hij, door hardop te denken een oplossing te vinden. Hij denkt een beetje van dit… een beetje van dat en uiteindelijk draait hij het probleem om en zegt: 
“At the other hand…” en dan heeft hij het probleem min of meer opgelost.

Als zijn dochter wil trouwen met een super arme kleermaker roept hij, dat het niet kan, komt met allerlei argumenten en uiteindelijk zegt hij: “At the other hand…” en dan weet je, dat hij het probleem heeft omgedraaid en er uit is gekomen. 

Dat doe ik ook.
Als er iets op mijn pad komt, waar ik weerzin tegen heb, of wat ik vervelend vind, dan denk ik in mezelf:
“Je kunt het ook anders zien…” En dan bedenk ik een oplossing en soms zelfs een ander gevoel.

Een van mijn vriendinnen zegt: “Ik maak me nergens druk om”
Dat is ook een goeie. Maar dat lukt bij mij niet. Bij mij werkt “Ik kan het ook anders zien…”

Dat gaat ongeveer zo:
Een vrouw doet vervelend tegen me in de supermarkt.
Ik vind het niet leuk. Ik heb er last van. Het stoort me en voel me er rottig onder … en dan… : “Ik kan het ook anders zien…” en wat gebeurt er? Ik bedenk iets: ze moet naar een bevalling, oma is net overleden, zoon is aan de drugs, weet ik veel wat. En ik verzacht en kan zelfs vriendelijk naar de vrouw glimlachen.
Zo werkt het bij mij. En bij jou?
.

11 comments:

Annet said...

Zo zie ik het ook zielsverwand..Achter vervelend gedrag van iemand zit altijd verdriet....dat is ook met pesten...de pester is geen gelukkig mens...

Pies on urs, Annet ^ * ^

Annet said...

eeuh, oooh, het is verwant (bloos)

fotohanvogel.blogspot.com said...

Ik zwijg dan vaak, en denk mijn eigen ding.

"Zwijgen is een erge vorm van negeren."

Jelle Droeviger said...

Dit is me uit het hart gegrepen, Marlou.! Het is iets dat ik ook wel doe. Een geldige reden bedenken voor het hinderlijke gedrag van die ander.

En dan wordt alles ineens lichter en draaglijker.

Nu maar hopen dat anderen mijn soms aanstootgevend gedrag met de mantel der liefde willen bedekken...

Hoe vind je de volgende tekst van George Eliot, (Mary Ann Evans). Ze leefde van 1819 tot 1880.

...O, de troost, de onuitsprekelijke troost van je veilig te voelen bij iemand; om noch je gedachten te moeten afwegen, noch op je woorden te hoeven letten, maar ze de vrije loop te laten, precies zoals je bent, kaf en koren tegelijk, wetend dat een betrouwbare hand ze zal zeven, zal houden wat waard is behouden te worden, en dan, met de ademtocht van genegenheid, de rest zal wegblazen...

Jelle Droeviger.

Sjoerd said...

In eerste instantie kan ik me er ook kwaad om maken. Maar ik zoek altijd een manier om het voor mij verdraagbaar te maken.

Di Mario said...

Ik probeer altijd wel de ergenis weg te halen. En als het heeeeeel erg is. Denk ik altijd.. ik ben blij dat ik daar geen verkering mee heb. Dat brengt in iedergeval bij mij een glimlach op het gezicht.

Love As always
Di Mario

Marjolijn said...

Mooi geschreven meis...!
Ja, dat is voor mij ook de manier, iets zoeken waardoor ik er wel mee om kan gaan en me er niet kwaad of verdrietig voor hoef te maken.

Fijne donderdag.

John said...

Ik zie nooit problemen. Wat een ander als probleem ziet, zie ik als een uitdaging. Het gedrag van andere mensen heeft altijd een oorzaak, en ik probeer me daar altijd op te richten.
Verder maak ik me niet druk, net zoals je vriendin. Ik moet wel eerlijk zeggen dat ik wel anders ben geweest.
Bij heeft toch het auto ongeluk wat ik had voor veel positieve veranderingen gezorgt.

Fluitenkruid said...

Het niet persoonlijk maken is waar het om draait.
Wel eens moeilijk voor gevoelige én onzekere mensen zoals ik :-)

Anne said...

in problemen lessen zien en veranderen in oplossingen, dat is levenskunst

gerdaYD said...

Dàt ga ik ook bij mezelf zeggen morgen: "Je kunt het ook anders zien..." Dankjewel voor deze 'mantra' lieve Marlou, en telkens ik die in mezelf zeg zal ik aan jou denken!
Maak er een fijne dag van, 'anders gezien' als iets niet lukt hé! Tot later... knuffel!