09/01/2011

Vega-dag

.

Hebben jullie het ook gelezen in de krant?
Paul McCartney heeft een brief geschreven aan de Indiase minister-president, waarin hij hem vraagt een Dag van de Vegetariër in te voeren.
Paul meent dat een dag voor vegetariërs een "viering van het leven" zou zijn.
In 2009 richtte hij de campagne Meat Free Monday op.
Hij eet al bijna 35 jaar geen vlees.

Nou... zit ik even goed! Ik heb al een tijdlang een Vleesvrije Maandag hier op mijn weblog en ga jullie vandaag een prettig winters stoofpotje aanbieden.
Erg lekker en... vegetarisch natuurlijk.




Pompoen-linzenstoofpot 

Ingrediënten: 

·         1 el olijfolie

·         1 klein ui, gesnipperd

·         1 el verse gember, fijngehakt

·         1 tl gemalen kaneel

·         1 tl gemalen komijn

·         1 tl gemalen koriander

·         1 mespunt chilipoeder

·         1 klein pompoentje

·         80 g rode linzen

·         500 ml groentebouillon

·         een paar vega worstjes

·         peper en zout

·         verse koriander

Stoof de ui en de gember in de olijfolie tot de ui glazig wordt. Verwijder intussen de zaden uit de pompoen en snijd het vruchtvlees in blokjes. 
Je hoeft de pompoen niet te schillen; gewoon even schoon schrobben is voldoende.

Roer de kruiden door de ui en bak even mee. Voeg de pompoenblokjes toe en laat met het deksel op de pan ongeveer 5 minuten stoven. Doe dan de linzen en de groentebouillon erbij, breng aan de kook en laat het geheel ongeveer 30 minuten pruttelen op een zacht vuur. Af en toe roeren.

Snijd de worstjes in plakjes en voeg ze bij de stoofpot wanneer de linzen goed zijn gekookt en de pompoen zacht is. Laat nog enkele minuten goed doorwarmen. Breng op smaak met peper en zout.
Schep in kommen en bestrooi met de verse koriander. Lekker eerlijk eten met stevig, versgebakken brood erbij.


Bon apétit!


Oh ja... 42 % van de bevolking van India schijnt vegetariër te zijn. Dat zouden, als ik het goed heb uitgerekend: 215 miljoen mensen zijn. 
Allemachtig... 




.

9 comments:

Marjolijn said...

Welkom terug, Marlou.
Dat lijkt me lekker..!!
Maar of ik er vandaag aan toe kom..??
Het is weer tandarts time.
Fijne dag vandaag meis.

John said...

Paul zet zich ook al lang in voor dit doel.
Ik sla wel eens een dag vlees over, maar vind vlees verder heel erg lekker. Ik eet enorm veel kip hier van de boer. Dat is toch anders vind ik.

Lutje said...

mijn zoon hier eet ook geen vlees, maar ik eet alles en pas me aan, af en toe een stukje vlees vindt ik lekker

Jelle Droeviger said...

Ja, er zou wel wat minder vlees gegeten kunnen worden. Hier op Terschelling zie ik in de lente wel eens ouders met hun jonge kinderen, komend van de vast wal, vertederd naar die jonge huppelende lammetjes kijken...

Ik moet dan sterk de neiging onderdrukken om de kinderen toe te fluisteren dat deze schattige dieren een paar maanden later door mensen zullen worden opgegeten...

Dat stoofpotje, Marlou, ga ik deze week eens proberen te maken. En als dat naar tevredenheid is gelukt, de rest invriezen, dan kan ik er wellicht nóg eens van genieten.

Jelle Droeviger.

Fluitenkruid said...

He je bent er weer!
Misschien helpt het als we hier ook de koe heilig gaan verklaren :-)

Sjoerd said...

Dat is wellicht een goed idee. Een of twee dagen vegetarisch. Zij hij die net een hele week geen vlees heeft gehad....

klaproos said...

het recept lijkt me heerlijk malou,
ik eet graag linzen en steeds minder vlees:-)

vandaag een kaas preischotel.....
ook erg lekker,
xxx

Han said...

Dat lijkt me een heerlijk maaltijd Marlou, leuk dat je weer zo sterk terug komt maar dat zijn we van je gewoon.

gerdaYD said...

Sorry, lieve Marlou, ben een beetje laat op mijn blogronde, maar weblog lag er de hele voormiddag uit... Gelukkig kan ik nu smullen van je er weerom héérlijk uitzien vegetarisch schoteltje, en zal ik nu... ja, je weet wie ik naar hier zend hé? *wink, big smile*
Nog een fijne namiddag meid, en bedankt voor de zon die je op mijn blog liet schijnen!