28/05/2010

Schnee von gestern

.


Het leuke van omgaan met buren is dat je er zo’n lol mee kunt hebben en… dat je er van alles van kunt leren.
Een van onze buren heet Fritz, een man van een jaar of 78 . Hij woont al 20 jaar alleen in het huis naast dat van ons.
Als we in Trahütten zijn gaan we hem altijd begroeten, met iets lekkers uit Holland en maken meteen een afspraak om even gezellig bij te kletsen met een glaasje wijn.
Vanmiddag zijn we bij hem op bezoek. Hij heeft Apfelstrudel gebakken en de wijn staat klaar. En… de pantoffels! Grote vilten pantoffels staan bij de voordeur klaar.
Het is namelijk pokkeweer en we nemen een hoop derrie mee aan onze schoenen, die we uitdoen. Nu gaan de lekkere warme pantoufles aan… van die mooie grijze vilten voetwarmers. (Ik wil ze ook!!!)

Voorzichtig de trap af naar beneden naar de tuinkamer, inschenken en… kletsen maar.

Dat kun je wel aan Fritz overlaten. Hij is een gezellige, onderhoudende gastheer.
Er wordt veel gelachen, en als Henry Molière aanhaalt: ”Als je lacht gaat je hoofd open…” , zegt Fritz, dat hij Molière gelezen heeft, en zelfs, dat het een van zijn favoriete schrijvers is…


Ik vraag naar twee vrienden van hem, die we een aantal keren bij hem ontmoetten. “Ach… das ist Schnee von gestern…” Ze zijn nog wel bevriend, maar niet zoals vroeger.
Ik vind het een gave uitdrukking: het zegt vrij veel!

Wat ik ook een mooie uitdrukking vind: “Er macht zuviel Wasser”. Dat betekent zo ongeveer, dat iemand teveel drukte maakt om niks.
Ja, leuk, zo’n kontakt. Een beetje bijpraten. Oh! We hebben een nieuwe burgemeester. Het huis van die en die is verkocht en verder gaat alles hier heerlijk z’n rustige eigen gangetje…
En... Fritz is verliefd! Hij krijgt een kleur als hij het aan ons vertelt...


.

15 comments:

Fluitenkruid said...

Wat een goeie uitdrukkingen, die ga ik onthouden. Leuk zo'n buurman met van die heerlijke pantoffels. Bij Het Filiaal (Zijlstraat) hebben ze ze soms in rood met witte stippen. Maar misschien kan Yvette het ook wel maken?
fijn weekend x

Marjolijn said...

Oh, heerlijk warme voeten krijgen bij de buren.
Zulke buren wil ik ook wel, incluis de sloffen.
Maar straks eerst een glaasje dropshot...alleen, maar wie weet helpt het.
Fijn weekend meis.

wim said...

Lekker gezellig ouderwets kouten.

Jelle Droeviger said...

En dan doe je die fijne pantoffels aan, en je zit lekker warm bij de houtkachel, en dan streelt je vriendin je door je haren en vraagt je wat je vandaag het leukste vond, en dan kijk je haar aan, en je zegt:

Jou vond ik het leukste, zeg je dan.

En je weet dat het goed is; dat je verder niets meer nodig hebt.

Dat droom ik wel eens, vooral nadat ik zo een leuk verhaal lees, Marlou!

Jelle Droeviger.

klaproos said...

wat een heerlijke uitdrukkingen gebruikt de man marlou,
en zijn verhaal over verliefd zijn:-)
wow daar ha dik graag met rode orennaar gaan zitten luisteren:-)
niks heerlijkers dan verliefd zijn hé,

maak er een heerlijke dag van marlou
xxx

Lutje said...

ohhhhh dat moet een gezellig bezoekje geweest zijn.

gerdaYD said...

Ja ik kende ze (mijn schoonmama is Duitse) en ik heb het altijd al zo'n mooie uitdrukking gevonden, lieve Marlou.
Wat een pareltje alweer, ik was er weerom écht bij, jij weet van de kleinste dingen GELUK te scheppen!
En OT: lekker verfijnd kopje thee met gebakje was dat! Dankjwel!
Maak er een fijn weekend van hé, samen met je Henry?

Liesbeth said...

Wat leuk, geef mij ook zo'n buurman:). Die uitdrukkingen ken ik helemaal niet, wel mooi zijn ze ja. En dan die pantoffels..is iets voor mijn pa:)

hAN said...

Zo ontmoet je oude vrienden en haal je de banden weer even aan. Leuke uitdrukking van Hr Fritz. Je hebt de pantoffels toch wel bij hem laten staan?

Ineke said...

Ha Marlou, op de valreep van het weekend,

Heerlijk een vakantiehuis in Oostenrijk: een plek van en voor jezelf in zo'n prachtig vakantieland!

Tja, v.w.b. je buurman: 'een goede buur...' hè!

En zo'n gezellige en betrouwbare buurman zal bij jullie afwezigheid waarschijnlijk ook wel een oogje op jullie huis houden. Dat is ook een heel prettig idee!

Fijne zondag gewenst Marlou!

Dag, liefs, Ineke

Lutje said...

ik krijg zin om die sloffen aan te trekken :o)

gerdaYD said...

Voor jou vandaag mijn lieve Marlou:
Ik word wakker en sta op
Met m'n verkeerde been uit bed
En ik kan alleen maar denken
Aan een dagje ziektewet
Daarna trek ik een pantoffel aan
De ander ben ik kwijt
En ik loop de kamer binnen
Maar dan zie ik tot mijn spijt
De vissen zijn vannacht
Opgevreten door de kat
En ik herinner me dat gisteren
Mijn auto is gejat
Ik strompel verder naar de keuken
Terwijl ik m'n tenen stoot
Neem ik vlug een aspirientje
En wat droog beschimmeld brood
De keuken is een puinhoop
En ik zit er middenin
Tjonge, jonge jonge jonge
Wat heb ik het naar m'n zin!

Ik mag niet klagen, ben ook wel tevreden
Ook al zit het weer niet mee
Er staat hier af en toe een briesje
Maar die neemt geen huizen mee
Ik mag niet klagen, ben ook wel tevreden
Ook al haal ik een nat pak
Er is een hittegolf in Zimbabwe
En de flamingo's vallen van het dak (...)
© Band zonder Banaan
*wink, big smile*
Maak jij er ook een zéér stout dagje van? Want ik ga beslist doen wat jij me aanraadde, je mag me best overhoren hoor, morgen! Hihi.

Annet Lemaire said...

Wat een mooie sloffen....Prachtige uitdrukkingen....Hier in Gieterveen woonde een vriendin bij wie ik leerde werken met wol en later gingen we vilten.

Kabouters villen.....:*)

In Zweden zelfs.....daar kochten ze toen een huis in ossenrood.....in Loppersum woont ze nu tot mijn verdriet (ook in een Zweeds huis...)

http://www.blomsterstuga.nl

Hoop dat ik het zo goed doorgeef.

* van Annet

gerrit said...

Verliefd zijn is altijd leuk, vooral als het wederzijds is. Dan komen pantoffels altijd van pas...

Yvette said...

ooooooooooooooooodie sloffen