31/01/2010

't Toetje

Denk nou maar niet, dat ik het op deze vleesvrije maandag over eten ga hebben.
Mooi niet!
Neen ... driewerf neen! Ik heb even geen zin...
Maar waarom heet dit stukje dan: 't Toetje?
Omdat het over 't Toetje van Gé Reinders gaat.
Na vier seizoenen met honderden optredens met grote blaasorkesten door het gehele land sluit Gé de concertserie af met: 't Toetje!


Afgelopen zaterdagavond zijn wij naar zijn toetje geweest hier in de Philharmonie in Haarlem.
Een heerlijk concert van Gé, de Remunjse zanger waar Henry al jaren fan van is.

Henry is opgegroeid in Roermond (Remunj...) en een aantal jaren geleden liet hij me iets horen van zo'n mooie poëtische schoonheid, dat ik er helemaal voor viel: het lied "d'n haof".
Van Gé dus, ... over zijn tuin, die aanvoelt als het land wat hem is beloofd. De varens en de vijver. De merels...



Iedereen kent inmiddels al lang zijn "Blaosmeziek". Je kunt er van houden, je kunt er van gruwelen. Maakt mij allemaal niet uit. In Nuenen (Noord-Brabant) hebben wij een speciale uitvoering meegemaakt, waarbij Gé dit lied tegelijkertijd tientallen blaasorkesten op afstand mee liet spelen. Dat klinkt gek en dat is het ook. Een unieke belevenis.

Hij zong toen met een klein gezelschapje. Dat vind ik zelf het allerfijnste.
Klein en licht houden. Een beetje intiem.

Gisteren is Gé Reinders officieel door de KNFM benoemd tot "ambassadeur blaasmuziek", waarbij hij een onderscheiding ontving als erkenning voor het vele werk dat hij heeft gedaan voor de amateurblaasmuziek in Nederland.
Proficiat, Gé!

10 comments:

Di Mario said...

Burp.. zit ik nog zo vol... ga jij het over eten hebben.... Ik zal maar niet zeggen wat ik gegeten heb...

Love As always
Di Mario

Marjolijn said...

Ja, schitterend deze zanger..!!
Ik heb hem ook al vaker gehoord.
Maak er een mooi dagje van vandaag.

Yvette said...

ik heb veel in te halen als ik je mag geloven...

later
yvette

Ineke said...

Goedemorgen Marlou,

Een heel mooi lied lijkt het me, 'd'n haof'!

Het lijkt me ook een heel bijzondere belevenis om meerdere orkesten op afstand mee te laten spelen!

Fijn dat jullie zo'n mooie avond hebben gehad zaterdag meis!

Voor vandaag een mooie dág gewenst!

Dag, liefs, Ineke

Ibella said...

Mooie muziek, maar inderdaad de helft versta ik niet.

klaproos said...

pfffff
ik moet de dag nog beginnen en heb al een dikke strot...
jenmig marlou, ken je zijn liedje cecilia...
ook zoiets....

machtig mooi,
dank je wel

xxx

Lutje said...

en zo zie je veel met bloggen, mooi gedaan dat optreden :o)

wim said...

D'n haof
Klinkt ook Antwerps.

Liesbeth said...

Zo, dat is wel bijzonder dan, die prijs. Het klinkt zeker wel mooi:)

gerdaYD said...

Zo'n 'vegetarisch' toetje gaat er altijd bij mij in lieve Marlou!
Schitterend gewoonweg... Dankjewel!