16/09/2009

Uche...uche...uche...

.

























Wie weet een goed recept voor een soort van grogje?
Ik hoest me suf en mijn buren worden er zo langzamerhand doodmoe van.
En zij niet alleen...
Ikzelf ook!















Mijn moeder maakte vroeger in zo'n geval een drankje, dat ze kwast noemde.
Wat een rare naam: KWAST!
Ik associeer dat altijd met een vervelend tiepje.
Oh... daarom heet het zo... vanwege die vervelende hoest.

Ik sta open voor alle huis-, tuin- en keukenmiddeltjes....
Ouderwets of nieuwerwets...

Kom maar op... ik ben er helemaal klaar voor! (en klaar mee...)






















.

28 comments:

Fred said...

Marlou!!!!!
Ga gauw naar de dokter voor wat codeïne en antibiotica. Voor je het weet is het bronchitis.

Of Mexicaanse Piep.

lieve groet
Fred

Nienke said...

Mijn moeder deed altijd:

1 uitgeperste citroen
1 eetlepel honing
heet water of hete thee
scheutje van een of ander vies drankje...

Heet opdrinken, kleine slokjes.
En dan stoppen met hoesten.

Marianne said...

Mijn vader maakte altijd een cognac of vieux met een uitgeperste citroen en heet water erop.
Dit recept ken je vast wel?
Wellicht nog beter in jouw geval: Tussistin van VSM, naar ik meen ieder uur een lepeltje(hoestdrank)

Ja, je wordt er erg moe van in je rug.
Het heerst dus kennelijk, of dat een troost is betwijfel ik.
In de apotheek werd mij een zoutoplossing aangeraden.

Liefs en zet hem op en maak je er geen zorgen over a.u.b.

Leibele said...

Codeine werkt uitstekend. Zo legaal als dat vroeger door een hoestdrankje heen zat, zo illegaal is dat nu. Maar ja, da,s door de opiumwet. Rustig uitzieken met behulp van Infludo van Weleda helpt het beste hoor.
Sterkte maar!!!

klaproos said...

ik kan je helaas niet helpen maar
ik hoop dat er wel iets aangreikt wordt voor je...

beterschap hé.
xxx

fotohanvogel.blogspot.com said...

Probeer eens een flesje dropshot kan je zo bij de DEKA markt kopen.
STERKTE

Di Mario said...

Ik zou voor een hele sterkte vieux gaan met wat water verlengt. En dan snel onder de wol.

Love As Always
Di Mario

Anne said...

voor het hoesten:thijmthee
Los vijf gram thijm op per halve liter kokend water. Laat de oplossing minstens een kwartier trekken. Vul een glas met deze thijmthee en voeg er zoveel honing bij totdat de vloeistof stroperig wordt.

een drankje om lekker op te slapen:
Benodigdheden:
Kokend water
Honing of suiker
Citroen
Cognac of rum
Eventueel wat munt,thijm en/of heemst erbij
Bereiding:
Kook het water. Pers ondertussen een citroen uit en giet het sap in een groot glas. Mix er eenzelfde hoeveelheid cognac doorheen en maak de smaak aangenaam met honing. Dat verzacht bovendien de keel. Giet daar bovenop het kokende water (en de kruiden)tot het glas vol is. Goed roeren. Drink het op als het nog heet is. Daarna meteen gaan slapen:))

Marjolijn said...

Och meis, toch zo moeten hoesten.
Ja, een hete grog kan wonderen doen.
Cognac, scheutje citroen heet water erop, en een paar schepjes suiker.
En dan onder de wol, goed uitzieken.
Ja, ik merk het hier ook het heerst, maar dat is een schrale troost, en je hebt er helemaal niets aan.
Hoop dat al deze adviezen die je al gekregen hebt helpen, en anders toch maar even langs de huisarts, als het aanblijft houden.
Beterschap lieverd, knap snel weer op...!!!

gerdaYD said...

Als je zo verder blijft hoesten, lieve Marlou, dan helpen huis-, tuin- en keukenmiddeltjes niet meer. Dan moet je beslist naar de dokter! Doén meid, voor je het weet gaat het van kwaad naar erger! Beloof je het? Want ik wil mijn lieve vriendin zo graag heel vlug terug gezond zien!
En, om je even aan het lachen te maken, dit:

O, wat was ik toch verkouen, 'k heb geniesd, ik heb geproest
's Nachts was 't haast niet uit te houen, 'k kon niet slapen van de hoest
Dokters kan ik niet betalen; dat gaat boven onze stand
Maar m'n vrouw die wist een middel, dat ze knipte uit de krant
En ik vond dan ook genezing bij een fles Abdijsiroop
Driemaal daags een flinke lepel, 't hielp me goed, en 't was goedkoop

In dit veelgeprezen stroopje zat helaas wat veel kaneel
En m'n... h'm, m'n spijsvertering liep niet goed meer in 't gareel
Dokters kan ik niet betalen; dat gaat boven onze stand
Maar m'n vrouw die wist een middel, dat ze knipte uit de krant
'Califag' was thans m'n redding; driemaal daags een flinke slok
En m'n spijsvertering ging weer - zo te zeggen - op de klok

Maar dit Californisch middel voedde blijkbaar al te zwaar
Want ik groeide in twee weken meer dan anders in een jaar
Dokters kan ik niet betalen; dat gaat boven onze stand
Maar m'n vrouw die wist een middel, dat ze knipte uit de krant
'English Breakfast Tea' zou 't wezen, 't beste middel, dat ik ken
't Was goedkoop en 't hielp uitstekend: 'k Werd weer 'slank gelijk een
den!'

Maar, die Breakfast Tea, al hielp ze, bleek geen al te goeie keus
'k Had m'n slankheid gauw herwonnen, maar 'k werd schrikkelijk nerveus
Dokters kan ik niet betalen; dat gaat boven onze stand
Maar m'n vrouwtje, nooit verlegen, deed een Kneippkuur aan de hand
En ik kroop in 't koue water, 't natte gras hielp me patent
'k Werd m'n zenuwen weer meester - en het middel kost geen cent

Maar door al dat koue water, waar 'k mee genezen moest
Werd ik schrikkelijk verkouen; 'k kan niet slapen van de hoest
Dokters laat ik toch niet halen! Aan zo'n vent heb ik het land
Maar daarom geen moed verloren - 'k heb een vrouw - en 'k heb een krant
'k Neem weer stroop, en thee, en baden, Califig, en dan weer stroop
Dokters kan ik niet betalen, maar zo'n krant - die is goedkoop...
© Dirk Witte

Ibella said...

geen koorts hoop ik of al wat lijkt op het mexicaans gebeuren.Een beter recept heb ik niet dan alle adviezen hier. Met koorts bed in en dokter bellen.
Paracetamol helpt ook om lekker te slapen. Op recept kun je codeïne krijgen.
beterschap en sterkte lieve marlou

Neeltje said...

Het is natuurlijk fijn om een drankje, het geeft niet wat: iets sterks met een scheut jajum of zo, te drinken als je erg hoest.
Maar vergeet niet: het is een virus die je te pakken hebt en die jongens zijn soms erg hardnekkig.

De apotheek heeft een z.g. retard drankje (spreek uit op z'n Frans). Dat is iets dat je moet innemen voor je slapen gaat en dat de hele nacht door iets van de dempende stof afgeeft.
Overdag kun je het ook innemen. Het helpt goed, althans, dat deed het mij.
Verder .....afwachten, jezelf verwennen en met een boek op de bank gaan zitten en zo nu en dan een slokje van het een of ander.

Beterschap,

Neeltje

Hans said...

Goedemorgen mevrouw,

Nee, ik weet geen huismiddeltje tegen je uche uche, 't is wel vervelend.
Consulteer je huisarts hoor als je het vermoeden hebt dat het maar iets te maken heeft met die Mexicaanse griep.
Je hebt het afgelopen weekend natuurlijk in ruimten verkeerd waar erg veel mensen zijn geweest. Uitsluiten kan je het nooit.
Maar ik ben met je eens dat we ons niet onnodig bang moeten laten maken door de farmaceutische maffia.

Groetjes!

Fluitenkruid said...

Ik kan je ook alleen maar beterschap wensen en wacht niet te lang met naar de dokter gaan.
knuffel Jannet

Fluitenkruid said...

Hoi Marlou,
Een video invoegen is niet moeilijk. Ik maak altijd mijn berichten op in Windows Live Writer maar ik neem aan dat jij het blogspot opmaakmenu gebruikt. Je klikt het filmstrookje aan (tweede icoon van rechts; video toevoegen). Dan krijg je een schermpje waarin je in je computerbestanden kunt bladeren naar het filmpje, die selecteer je. Vervolgens verzin je een titel en dan klik je op 'video uploaden'
Het duurt best lang voordat je filmpje geladen is.
groetjes van de blogspot-helpdesk

Liesbeth said...

Nou vervelend voor je. Ik weet zo gauw niet, ja alleen asperine innemen en dan paracetamol. Ik lees ook Fred z'n reactie en dat is ook goed wat hij schrijft: codeíne. Beterschap! Ik hoop dat het vandaag alweer wat beter met je gaat!

Lutje said...

Natuurlijk is rust houden met een aspirientje al een goede therapie, maar als je nou echt de koortsbibbers hebt en je je hondsberoerd voelt dan wil een goede grog nog wel eens helpen!

Benodigdheden:
Een flinke scheut rum of cognac naar smaak
Rietsuiker of bruine basterdsuiker (zelf weten hoeveel)
kruidnagels (naar smaak, ik adviseer er twee)
sap van 1 citroen
1 mespuntje kaneel (als je daarvan houdt natuurlijk)
kokend water, en een lepel honing

Werkwijze:
Kook het water, pers je citroen uit (vitamine c!!!), doe de rum of cognac in een mok, giet hier je citroensap overheen, gooi er de rest van de ingredienten bij en overgiet dit met kokend water.Daarna de honing er door roeren.
En nu zweten maar! Het werkt!
MIjn Ma maakte dat vroeger al en ik verdroeg de honing niet...maar das wel straf spul

Han said...

Doe je rustig aan met dat hoestdrankje het lijkt maar dropwater. Maar bij iets te veel ga je zeemans liederen zingen.
Zal bij jou nog best mooi klinken met je alt. ;)

marjolijn said...

Mogge meis,
Ik hoop vandaag al weer een beter dagje voor je.
Zorg en pas goed op jezelf hé..!!
Ik stuur je vandaag zonnestralen door.
Liefs Marjolijn.

Lutje said...

Goedemorgen,
ik denk dat je goed geslapen hebt met al die grogjes hier;-)

Florian said...

Hoi Lou,

Wat bij ons vaak helpt is Similasan een homeopatisch middel dat je bij wellicht van der Pigge of een goede speciaalzaak kunt krijgen!
groet, beterschap en succes,

je broer

Marjolijn v G. said...

Lieve Marlou,

Ja, wat vermoeiend met dat hoesten.
Ik gebruik dan, na verloop van tijd, Fluimocil/Fluimuciel, zoiets is de naam, of de vervangende apotheek, eigen merk),andere naam zelfde werking, bruistabletten.
Dan moet je bij de apoth. zijn!
Dat maakt taai slijm los, dat helpt vaak na een paar dagen. Dan wordt het slijm dunner en dan komt er een moment dat het hoesten overbodig wordt, dan is je slijm opgelost.
Zelf bevind ik me in een beginnend hoestje, ik hoop dat er geen fluimucil nodig is. Ja, zo schrijf je het, denk ik :-)
Tijm en honing zijn ook prettig.
enfin,
Sterkte en beterschap.
Er lopen veel mensen te blaffen,
we gaan naar de herfst overgangstijd.

Beterschap!
Tot volgende week.
knuffffffffff******

Ibella said...

Goedemorgen Marlou,

Ik hoop dat je goed geslapen hebt op één van de vele drankjes. Wel goed uitzieken hoor, want een hoest blijft vervelend en kan lang aanhouden.
Ga jezelf maar lekker verwennen vandaag en doe het rustig aan.
beterschap en liefs Ibella

Liesbeth said...

Hey Marlou
Ik hoop dat je al helemaal bent opgeknapt en je weer de oude voelt. Vervelend voor je. Misschien heb je toch nog van het mooie weer kunnen genieten.

gerdaYD said...

Mijn lieve Marlou, ik hoop dat je al een ietsjepietsje beter bent vandaag. En zo niet hoop ik ook dat je de dokter komen laat! Verzorg je goed schat, wordt snel weer beter!
En heel hartelijk dank voor je lieve steun gisteren, wat een mooi geschreven stukje...
Maar Guido smulde nog het meest van je lekkers die je bij mij achterliet!
*wink, big smile*
Ik wens je veel beterschap toe en en een superfijn weekend met je geliefde!!!

marjolijn said...

mogge meis,
Kom je nog even wat mitavientjes brengen.
Zeker vanmiddag zullen ze krachtig genoeg zijn. Hoop dat je alweer zo ver bent dat je er buiten zelf van kunt genieten.
Pas goed op jezelf hé.
Liefs en goed vangen hé die zonnestralen.
Marjolijn.

merel said...

misschien een beetje laat maar als het gewoon niet al te erg is drink ik camillethee met honing

Ibella said...

Ach lieve marlou,
Ik hoop dat het toch wat beter gaat en je nog van dit prachtige weekend kunt genieten.
Liefs Ibella