20/08/2009

DE GELUKKIGE VADER























De man heeft via internet iets leuks gevonden: een appartement in een heus kasteel in Frankrijk.
Hij wrijft zich in zijn handen: daar gaat hij zijn vrouw en de jongens mee verrassen. Dát zullen ze leuk vinden.
Hij vertelt nog niet waar ze naar toe gaan, deze zomervakantie.
Steeds moet hij een beetje gniffelen, als hij aan zijn fijne plannetje denkt, want de foto van het kasteel liegen er niet om: een echt château in Frankrijk. Met torens en dikke muren. In één van die torens bevindt zich het appartement, dat hij geregeld heeft.
Hoe dichterbij de dag van vertrek komt hoe meer plezier hij er in krijgt.
En vrouw en kinderen weten alleen, dat ze naar Frankrijk gaan, meer niet.

Het kasteel ligt in de Morvan. Het is in het bezit van een Nederlands echtpaar, dat het 13 jaar geleden voor een habbekrats heeft gekocht. Het was toen een vervallen gebouw, erg verwaarloosd, maar met hulp van diverse familieleden hebben ze er een echte edele schoonheid van gemaakt. Een kleine, eenvoudige camping er naast gezet. En in de torens diverse appartementen.






















De gelukkige vader stuurt langzaam de auto de oprijlaan op.
Met grote ogen kijken zijn twee zoontjes naar het prachtige kasteel. Vol trots haalt hij de sleutel van het torentje op.


Hij glundert.
Zijn wangen glanzen.

De jongetjes rennen meteen het terrein op om de boel te verkennen.
De vrouw waant zich een slotvrouwe en geeft haar man een dikke kus op zijn wang.

Die avond wordt er een kampvuur gemaakt op de camping naast het kasteel.
De gelukkige vader loopt glimmend van pret naar zijn jongens, die zo gemakkelijk vriendjes hebben gemaakt.
Mijn jongens, denkt hij.
Hij loopt met lichte tred het bos in om hout te sprokkelen.
Even later komt hij lachend te voorschijn met twee takken.
Die gaan het vuur in, dat meteen hoog oplaait.
Met z’n allen zitten ze er omheen en prikken marshmallows aan stokken, die ze in het vuur houden.
Zijn vrouw, met haar mooie diepe alt zingt het lied van Hertog Jan.

Als het vuur gedoofd is en het echt helemaal donker is, gaat de gelukkige vader met zijn gezin de torenkamer in.
Dit is het mooiste wat hij ooit meegemaakt heeft.
Even doet hij een sprongetje, alsof hij op een paard door de velden rent.

Dan gaat de deur van de torenkamer dicht en niet lang daarna is het overal stil.
Met een gelukzalige glimlach ligt de gelukkige vader in het hemelbed. Hij doet zijn ogen dicht en slaapt...













.

22 comments:

Di Mario said...

Dan hoop ik maar niet voor hem dat hij die nacht droomt over enge bandieten anders moet hij nog midden in de nacht het bed uit.

Love As Always
Di Mario

gerdaYD said...

Wat een prachtig verhaal! Hoe kom je er toch op, mijn lieve Marlou? Jij bent een woordkunstenaar, zoveel is zeker!
Ook in je reactie bij mij heb je je goéd laten gaan, met mooie volzinnen, maar ook met een heerlijk beeld! Ik ben er dan maar meteen ingeduikeld, kaalgeschoren en wel, na de zware beproevingen die ik doorstond eergisteren!
*wink, big smile*
Ik hoop dat je uit je gat gekropen bent, en weer heerlijk genieten kan vandaag, schat!

Jelle Droeviger said...

Wat een mooi stukje, Marlou ! Schoon van eenvoud. Krachtige beelden. Ze zyn er dus nog, gelukkige vaders...

Jelle Droeviger

Fluitenkruid said...

Wat een mooie foto's weer!
groetjes Jannet

marjolijn said...

Wat een mooi verhaal meis, deze inspiratie heb je vast opgedaan toen je heerlijk voor het tentje zat te genieten van een goed glas wijn.
Nu lekker genieten van deze dag en geen zorgen meer hé!!
Dikke knuffel.
Marjolijn.

klaproos said...

wat een heerlijk verhaal marlou,
ik wens dat het werkelijkheid mag worden :-))

supermooi geschreven meid,

xxx

Nienke said...

Wat een fijn verhaal.
Ik wil ook wel eens in zo'n mooi kasteel logeren.

Geef je het adres door?

Liefs van Nienke

P-TER said...

Wat schrijf je vlot ! ! !
prachtig om te lezen.
@ Bedankt Marlou voor je medeleven.
Gr.
P-TER

gerdaYD said...

Lieve Marlou, bedankt voor de felicitaties en de mooie witte roos! Oma was er blij mee, je bent een schat!
Moest je niet bestaan, ze zouden je moeten uitvinden!
Jammer te horen dat jij je moeder missen moet... ik weet wat het is, want ook de mijne is naar de eeuwige jachtvelden vertrokken (oma is Guido's moeder, maar ondertussen ook een beetje die van mij).
Schat, maak er een fijne vrijdag van, en morgen weer lekker met het lief op stap hé!

Lutje said...

Precies een modern sprookje, mooi om te zien en om te lezen!

Leibele said...

Dat heeft hij dan ook verdiend.

Anonymous said...

Zo'n vader is een topper! Had jij er zo'n een?

Yvette said...

heerlijk heerlijk heerlijk!!!!!!

gerdaYD said...

Even OT, Marloukelief: een BOB heb ik zeker niet meer nodig, sta al jààààren droog *wink, big smile*
Maar heb ook geen auto, dus het kan niet missen, hihi.
Toch bedankt voor het lekker glas bubbels, leflamand heeft het goéd gesmaakt...
Ik hou wél van bubbels, maar dan van deze:
My mom
She gave me a dollar
She told me to buy a collar
But i didn't buy no collar
Instead I bought some Bubble Gum
Bazooka, zooka Bubble Gum (X2)

My mom
She gave me a quarter
She told me to tip the porter
But i didn't tip no porter
I bought some Bubble Gum
Bazooka, zooka Bubble Gum (X2)

My mom
She gave a dime
She told me to buy a lime
But I didn't buy no lime
Instead I bought some Bubble Gum
Bazooka, zooka Bubble Gum (X2)

My mom
She gave me a nickel
She told me to buy a pickle
But i didn't buy no pickle
I bought some Bubble Gum
Bazooka, zooka Bubble Gum (X2)

My mom
She gave me a penny
She told me to buy some Bubble Gum
So I bought myself some gum!
© Bazooka Joe
*wink, big smile*
Maak er een bubbelend en bubbelig weekend van lieve meid!

marjolijn said...

Ga lekker genieten Marlou..!!
Een heel fijn zonnig en aangenaam weekend.
Liefs Marjolijn

Lutje said...

ik heb het nog eens gelezen omdat ik het zo prachtig vind...
nog een leuk weekend hé

Han said...

Ben je een paar dagen een kasteelvrouw?

Ibella said...

Goedemorgen Marlou,
Ik heb alle vakantie verhalen gelezen en begrijp dat jullie een heerlijke vakantie hebben gehad. Knap hoor in zo`n klein tentje, maar het was gelukkig mooi weer. Wij zoeken ook altijd de rust van kleine campings en het liefst veel ruimte.
Fijne zondag, Liefs Ibella

Florian said...

Zo zo zus, wat een inspiratie op de oude dag! Leuke verhaaltjes, vlot en positief geschreven!
Ga zo door,

je broer

marjolijn. said...

Het weekend zit er weer op...jammer.
Maar een goede start voor een hele nieuwe week.
Maak er een mooie van.
Liefs Marjolijn.

klaproos said...

is hij nóg steeds gelukkig:-)))

Anonymous said...

en na zo'n mooi verhaaltje gaan klaas en ik inderdaad lekker slapen.

x Tesseltje P