22/04/2009

HONEY, I'M HOME..!

.


Dag lieve lezers, ik ben weer terug van mijn heerlijke vakantie in Steiermark in het zuidoosten van Oostenrijk. Onze familie heeft daar een gezellig, klein huisje…



(De eerste avond voor het huisje)

Misschien weten jullie het nog niet, maar mijn moeder was Oostenrijkse. Rond 1910 naar Nederland gekomen. In 1932 een aantrekkelijke man ontmoet, terwijl ze allebei op de Kromme Rijn aan het kanoën waren. Later met hem getrouwd. En 5 kinderen gekregen.
Jaren geleden hebben ze dit huisje van onze Deens buren gekocht voor … 1500 gulden! Nog eens 15oo gulden voor een lapje grond eromheen en toen kon het grote verbouwen beginnen. Er was geen waterleiding (dus ook geen wc) er was geen riolering, geen electriciteit... Maar dat is in de loop van de jaren natuurlijk wel veranderd. Mijn ouders hebben er een heerlijk vakantiehuisje van gemaakt, waar we allemaal graag komen.
In 1997 zijn ze allebei overleden en sinds die tijd hebben wij, de kinderen het huisje in beheer.
Ik kom er een paar keer per jaar. Nu om het aan te sluiten: de waterleiding moet ’s winters helemaal afgesloten worden, anders vriest de boel kapot. En om een paar klusjes te doen: verf afkrabben, schuren, plamuren en schilderen.
Gelukkig heb ik ook nog een paar kleine wandelingen kunnen doen. Op 2000 m lag de sneeuw nog twee meter hoog, dus daar konden we helaas niet wandelen.



(Hoge sneeuw bij de Weinebene)

Maar verder waren er op 1000 meter in de buurt wel leuke nostalgische rondjes te maken.
Het weer was prachtig, de lucht helder en schoon.
Elke ochtend ontbijten op het balkon met zicht op de bergen van Slovenië en helemaal links de Hongaarse laagvlakte.



(Het uitzicht vanaf het balkon)

Elke dag gingen we koken op de houtoven, waardoor het huisje meteen lekker warm werd.
Soms ook buiten een vuurtje met een biertje erbij…
Ik ben helemaal herboren en uitgerust!


(Henry wil altijd van de berg af rollen!)

Heerlijk om er te zijn, maar ook heerlijk om weer veilig thuis te komen.
Want je weet het: zoals het klokje thuis klikt…

(met dank aan zus Aja voor de juiste jaartallen en het juiste bedrag van de aankoop van het huisje...)


.

22 comments:

marjolijn said...

Welkom thuis, meis...!!
Fijn dat je zo genoten hebt.
Nu maar lekker nagenieten, en weer thuiskomen.
Succes he!!
Liefs Marjolijn.

Nienke said...

Heeeee, je bent er weer.
Lees, dat je het fijn hebt gehad.
En... wat wordt de volgende reis?

Groetjes, Nien.

MariecusBruyn said...

Lekker van de berg rollen, koken op een houtkachel, ademen van zuivere lucht... heerlijk! En wat een pracht van een uitzicht hebben jullie daar... je hoeft je hand maar uit te steken en je kan de regenboog aanraken.
dat is genieten ten top, volgens mij.
Maar toch ook een beetje jeugdsentiment bovenhalen, niet?
Weet je 't zijn de mooie herinneringen die 't alles waard maken, hè.
Kom lekker thuis nu.

Ibella said...

Lieve Marlou, gisteren dacht ik al, volgens mij is Marlou weer thuis. Via de hyves zag ik je foto.
Wat heerlijk dat jullie zo genoten hebben en aan de foto`s te zien kan ik me dat heel goed voorstellen.Zoveel sneeuw nog, bijna onvoorstelbaar en leuk die foto van Henry dat hij van de berg afrolt, net een kwajongen Haha.
Nu genieten van je eigen huisje en de dagelijkse dingen.
Liefs Ibella

Ellen said...

welkom terug in ons vlakke, maar oh zo mooie landje, waar het echt lente is geworden.

Marjolijn v Geffen said...

ha ha, Marlou,
Welkom thuis!!
Lekker verfrist, wat leuk dat Henry altijd van de berg wil afrollen!*
We zien elkaar a.s.no name maandagavond?

Leidse Glibber said...

Wel geweldig hoor om zo'n familiehuisje te hebben.
Ziet er prachtig uit daar.

Han said...

Je kunt het geloven of niet maar ik heb je wel een beetje gemist om mijn blogje, dus welkom thuis!

marjolijn said...

Mogge meis,
Jij ook een fijne dag hé!!
Stralend wordt hij vandaar opnieuw.
Liefs Marjolijn.

Ibella said...

Inderdaad, het kan bijna niet op. Vandaag nog prachtig, het weekend iets minder. Ik heb vandaag uitgeslapen tot half acht en moet eerst alle berichtjes lezen voordat ik aan mijn wandeling begin.
Fijne dag en liefs Ibella

gerdaYD said...

Dag mijn lieve Marlou!
Blij dat je het zo leuk had, en je heelhuids thuisgekomen bent....
Ik heb je gemist, maar ik wist dat jij het naar je zin hebben zou, en dat maakte het afscheid méér dan goed!
OT: hoe wist je het dat ik het over het TREKpaard had? Hihi, heerlijke reactie plaatste je bij mij, waarvoor mijn dank!
Lieverd, maak er nog een mooie dag van, en geniet maar lekker na!

klaproos said...

ha:-))
dat van de berg rollen zou ik ook wel even willen doen,

wat een heerlijk gevoel moet dat zijn,
welnu ik heb geen vakantie marlou, ik kan niet weg:-))

Han said...

Je bent wel goed op de hoogte van de natuur, ja er komen later kaarsjes aan.

gerdaYD said...

Merciekes lieve Marlou voor je mooie kleurplaat!
*wink, big smile*
En weet je: een paard in de wei heeft, letterlijk en figuurlijk, nogal wat voeten in de aarde. Hihi.
Heerlijke reactie, dank je wel!
En laat je vandaag niét op de tenen trappen hé!

marjolijn said...

Nog lekker genieten, meis!!
Het goede weer gaat nog steeds door.
Fijn weekend hé!!

Ibella said...

Geniet van een heerlijk weekend in je eigen huis, wij gaan de hort op voor een nachtje.
Liefs Ibella

Han said...

Bedankt voor je bezoekje, nog een beetje van de zon genoten? Er komen een maar mindere dagen, maar over de hele lijn gaan we richting de zomer!

gerdaYD said...

Even OT, Lieve Marlou:
Schenk mij de wimpers die zó uw charme verhogen,
die lofzang-ontlokkende wenkbrauwenbogen,
die koolzwarte kijkers die me ‘t slapen beletten
en
ik beloof dat ik álles op sterk water zal zetten...
© Jasterke
*wink, big smile*
Dankjewel voor je leuke reactie en de mooie foto wink, wink. Hihi.
Maak er een héérlijk zondagje van hé?

Jelle Droeviger said...

Dat wilde ik ook altijd al, van zo een helling afrollen. Maar ik heb het nooit gedaan. Ga het wél proberen, voor het te laat is.

Jelle Droeviger

marjolijn said...

Hoi meis,
Jammer geen zon vandaag, de hele ochtend al regen.
Goed voor het groen en stof zullen we maar zeggen, morgen misschien weer beter.
Toch een fijn dagje hé!
Liefs Marjolijn.

Han said...

Morgen is het gelukkig weer maandag!!!

Elsa said...

Dat van dat alpenweitje...
dat ga ik van de zomer doen! Nu ik de foto heb gezien helemaal!

Leuk verhaaltje.
Heb ook je Afi Seikler gelezen over het gedicht van Goethe.
Ook mooi.

Hartelijke groet van Elsa