28/04/2009

DE MAN EN HET KINDJE

.





Toevallig kijk ik naar buiten.
Of is het niet toevallig?

Ik kijk wel vaker naar buiten. Gewoon even contact maken met de buitenwereld…
Kijken of ik iemand zie lopen, die ik ken.
Hé… daar loopt Rita, mijn borstkanker”collega”. Ze loopt aan de overkant van mijn grachtje.
We zijn op dezelfde dag geopereerd. Met haar gaat het ook goed.
Ze stapt stevig door richting stad.

Dan ineens… zie ik de man.
Hij fietst rustig mijn huis voorbij met voorop een fietsstoeltje met een klein peutertje er in.
Het kindje heeft zijn handjes om een stuurtje en stuurt mee.

En dan gebeurt het:

De man buigt langzaam voorover en neemt een diepe snuif van de blonde haartjes van het kind.
Hij komt weer overeind en ik zie een serene, tevreden glimlach op zijn gezicht.

Dan is het moment voorbij.
Ik merk, dat ik even mijn ogen dicht heb gehad en dat ik het geroken heb: het geurtje van een fris gewassen kinderkopje.





.

13 comments:

marjolijn said...

Fijn meis, als je zo bij het zien van het straatbeeld, de geurtjes van je kleinkinderen naar voren kunt halen.
Mooie foto's!
Je mag met recht trots zijn op de kleinkinderen en de grote man in je omgeving.
Geniet er volop van.
Liefs Marjolijn.

gerdaYD said...

Wat een prachtig verhaal, lieve Marlou! Je beschrijft precies wat er speelt: de heerlijke geur van een pas gewassen kinderkopje kan gewoonweg de hemel zijn!

MEISJE VAN VIJF

Een tederheid van madeliefjes
vermengd met geur van gras, van zomerdag
vingers als vlinders vlechten het zoemen
van de wei in het zachte kinderhaar
zonlicht danst over haar dichte oogjes,
wil naar binnen
wil daar korenbloemen zoenen
maar zij speelt met kleurenvlekken,
het zingen in haar hoofd, als toveren
en oefent blindelings de geuren, geluiden
van zwaluwen, rietvogels, stemmen,
geritsel van jurken, van vlas
ze wil dat het blijft duren
dit gefladder aan de binnenkant
hoort dan dichtbij haar naam

Een vuistje van niks kruipt naar het plotse
gemis van een handvol onderkomen
en leert hoe fel, hoe zacht soms
warmte kantelt binnenin
ze kijkt haar grote ogen
vol vader
© Diana Freys

P-TER said...

Hoi Marlou

Je schrijft zo goed,
dat je met weinig woorden
zoveel vertelt
en het toch vlot leesbaar blijft!
Heerlijk!
De gedichten bij mij zijn er niet elke dag,
enkel als ik er inspiratie voor heb
en dit kan gevarierd zijn in tijd.
Dank voor het bezoekje.
het tegenbezoekje is het zeker waard
en dit zal nog gebeuren.
Laat deze dag en de komende,
voor je inspiratievol zijn!
Gr.
P-TER

Yvette said...

wat mooi joh, een schitterend beeld!

Ibella said...

Wat een prachtig verhaal Marlou en mooie foto`s. Ik weet helemaal hoe een pasgewassen kinderkoppie ruikt. Ik heb mijn hele leven met kindertjes en baby`s gewerkt, vele koppies geroken. Zoals jij het beschrijft, ruik ik het opnieuw.
Geniet van deze dag.
Liefs Ibella

Onlyliesbeth said...

Wat mooi beschreven..zo´n klein moment wat zoveel kan betekenen..ik ruik het nu ook, die geur van mijn kleine jongetje ben ik niet vergeten. Hij is nu bijna 2 meter:)
Leuk om je reactie te lezen bij mij..

klaproos said...

ahhh ja marlou ik kan me dat zo voorstellen zeg:-)
wat een heerlijk gevoel.

Liesbeth said...

Hey Marlou,
Wat goed zeg, dat gedicht van Mountain Dreamer, het raakt me zeker wel..heel erg bedankt. En ik zie dat mannetje met de paraplu bovenin, die vliegt, ik wou vroeger als kind altijd meevliegen toen ik dat zag..

Leidse Glibber said...

Heel mooi verwoord, en heerlijk dat je op het oog onbelangrijke dingen zo intens kan beleven.

Han said...

Wat kan je mooi beeldend vertellen.
Ik vind het ook heerlijk om aan de dingen te kunnen ruiken, een geur blijft langer hangen als een beeld.

Nienke said...

Ja, geuren kunnen heel wat naar boven brengen.
Soms ruik ik iets en denk meteen aan "vakantie!
(bijvoorbeeld bij koeiepoep!!!!! dat vind ik echt een vakantieluchtje}

is wel bijzonder...

mooi verhaaltje trouwens ook
groetjes van Nienke

marjolijn said...

Mogge meis,
Een hele fijne koninginnedag vandaag hé!
Defilé kijken, en meer leuke dingen, die er wel te beleven zijn.
Op een terrasje oranje bitter drinken.
Maar er een leuke dag van.

MariecusBruyn said...

Heerlijk!