19/03/2009

SPORTEN

.






Sinds een jaar zit ik op een Sportschool. Het is eigenlijk een sportclub. Club Sportive.
Ik ben er op gegaan om wat aan mijn conditie te doen. En het leek me een goed idee om dat onder begeleiding te doen of gewoon, gezellig met een vriendin.
De club is in het gebouw van het Oude Postkantoor aan de Raaks. Een prachtig gebouw, beetje Jugendstilachtig, echt mooi opgeknapt ook.

Ik heb er iets ontdekt wat ik heel leuk vind: de groepsles! Niet in je eentje lopen klungelen en kijken: wat zal ik nou eens gaan doen. Nee… een groepsles voor 50 + ers.
Ideaal. Al je spieren worden gedurende een uur even aangepakt onder begeleiding van een leuke sportieve juffrouw en tevens onder begeleiding van een lekker muziekje.
Ik vind het lekker en sta een uur lang met een grote grijns braaf alles mee te doen.
Wat ik gek vind, als taal-puritein, is dat heel veel in het Engels gaat:
ten eerste heet de les: Body Shape. Waarom eigenlijk? Is daar nou echt geen leuke Nederlands term voor te vinden?
En dan: knee-lift (als je je knie omhoog moet brengen), repeater, sidestep, step touch noem maar op. Alles gaat in het Engels.
Nou ja… ik weet precies wat er bedoeld wordt, en daar gaat het uiteindelijk om.




De muziek die gebruikt wordt is lekkere swingende muziek: Billy Jean van Michael Jackson, You can ring my bell, Working 9 to 5 van Dolly Parton. ’t Swingt de pan uit en tegelijkertijd ben je met van alles en nog wat bezig.

Soms gebruiken we hulpmiddelen: een step, een elastische rubberen band, gewichtjes, een zware rekstok. Die maken de oefeningen iets zwaarder en je spieren extra sterk…




Bij de laatste 10 minuten wordt er een zacht new-age-achtig moerasmuziekje opgezet en gaan we aan de rek- en strekoefeningen. Dan lig ik lekker een beetje te ontspannen en te genieten.

Meestal zijn we met zo’n 9 vrouwen en na afloop duiken we de sauna in. En dát vind ik nog het allerlekkerste: het hete hok in en helemaal niets hoeven, alleen maar liggen en je ogen dicht…. Mmmmm!




.

7 comments:

Ibella said...

Hoi marlou,
heerlijk bewegen op muziek, gestimuleerd worden door andere vrouwen, goed dat je daarvan geniet. Je krijgt er nog conditie van ook en een beter figuur. Allemaal positieve dingen, lekker bezig zijn.
Ik ben er achter gekomen dat ik geen groepsmens ben, ja ik klungel graag alleen op al die apparaten. Nu durf ik het niet meer te doen, gezien de uitzaaiingen in de wervels, en loop en fiets ik "alleen" om toch in beweging te blijven. Het heerlijkste is inderdaad de sauna na die tijd
Fijne dag vandaag, liefs Ibella

Anonymous said...

Hoi meis,
Goed hoor, dat je zo aktief bent.
Ik moet bekennen dat ik al heel lang niet veel meer doe, dan op een goeie dag een wandelingetje.
Maar meer zou beter zijn, ik weet het.
En van al die apparaten ben ik helemaal geen fan. Dan zou ik nog liever in warm water liggen. Maar ook dat komt er nog niet zo van, maar wie weet.....ooit...
Liefs Marjolijn.

Anonymous said...

Hallo marlou,
ja... dansen vind ik wel leuk, maar sporten... nee ik moet er niets van hebben.
Ik ben helemaal niet sportief en zie het ook helemaal niet zitten om op muziek allerlei pasjes te doen.
Maar dat jij er baat bij hebt vind ik geweldig.Gewoon doen en bewegen.
Is goed voor je conditie, die toch heel erg achteruit is gegaan na de bestralingen.
Petje af...


Groetjes van Nienke

Anonymous said...

Wat doe jij tussen die 50+? Daar ben jij toch veels te jong voor ;-)

Love As Always
Di Mario

(proost)

Anonymous said...

Ha die Mario....

dank je wel voor het compliment.
het klopt, ik ben geen 50 +, maar bijna 36...
Gelukkig word ik helemaal geaccepteerd, omdat mijn conditie zo slecht is...
Hahaha!

groet van Marlou

en voor iedereen een hele fijne, zonnige dag!

Anonymous said...

Nederland In Beweging...
ik kijk daar altijd naar.
meedoen vind ik teveel van het goeie.

Links rechts in de maat, anders wordt de juffrouw kwaad...


Hartelijke groeten van Hiraeth.

Anonymous said...

Heb ik dit log toch wel gemist zeker! Sorry hoor, maar dat maak in nu goed, lieve Marlou.

Sportschool
Ik loop zonder
vooruit te komen
Ik roei zonder
water
Ik fiets kilometers
naar nergens
Ik step mijn longen
uit het lijf
Ik zweet en puf
me suf
Ik vraag me af
misschien een pondje àf
Ik zie de wijzer
van de waarheid
Ik denk volgende week
blijf ik thuis
© Nathalie Prozée
*wink, big smile*