12/02/2009

OP STAP...


Vanmorgen heb ik me rot geraced naar het station.
Was veel te lang bezig met het opzoeken van plaatjes, mailen, lezen, reageren...
Sjongejonge, wat een stress.
Maarrrr, het is gelukt!
Ik was op tijd op het perron (met koffie!) en Joke stond me al op te wachten.
We zijn een dagje uit geweest.
Donderdag is onze uitgaansdag. Soms doen we dat samen.
Vandaag zijn we naar Alkmaar gereisd om naar een tentoonstelling in het Stedelijk Museum aldaar te gaan.
Macht en Mystiek. Egmond in de Middeleeuwen. Mooi gedaan. Het betrof hier vooral de abdij en het kasteel bij Egmond. Spullen die in de plomp waren gegooid, oude handschriften, schilderijen, muziek (jammer, dat een gregoriaans gezang werd afgekapt, echt zonde) architectuur.
Interessant, te meer omdat we een paar jaar geleden op de plek zijn geweest, waar de kapel heeft gestaan.
Die is ooit verwoest, maar er is een mooi hof in de plaats gezet, waar elk jaar ter gelegenheid van de hemelvaart van Adalbertus een processie wordt gehouden.

De minitentoonstelling, écht mini, over Charley Toorop boeide me eigenlijk meer. Een paar mooie foto's van haar van Eva Besnyö, een filmpje en een paar schilderijen.
Less is more, zeg ik altijd maar...



Uiteindelijk aan de pannekoek ergens in het centrum. En heerlijk kletsen en lachen.
Filosoferen en luisteren.
Joke is altijd een en al enthousiasme. En wijs.

Ik had geen fototoestel bij me: "Lekker rustig" zei ze....

3 comments:

Anonymous said...

Heerlijk toch zo gezellig dagje uit! Misschien een adviesje.....iets eerder opstaan,als je een trein moet halen. Logjes lezen kost tijd, maar zeker leuk en de moeite waard.
(grapje...plaag je maar)
Vanavond maar lekker met de beentjes omhoog en lekker nagenieten en uitrusten.
Liefs Marjolijn.

Anonymous said...

Charley Toorop ! Met haar kunst heeft ze mijn hart gestolen, net zoals het jouwe veronderstel ik.
'o! mijn God, om het lieflijke land,/ waar de lelie van haar gezicht/ sliep in de schaûw van mijn hand' (Marsman).
Meid, je moet een fantastisch uitje hebben gehad! Blij voor je!
Geniet van je dag, doe alles wat mag. En niét mag, hihi.

Anonymous said...

Ha, die Marlou,
Een tijdje terug in Rotterdam naar de Charly Toorop tentoonstelling geweest. Prachtig, dus ik ben blij met het zelfportret van haar. Ze heeft er trouwens een heleboel gemaakt. Google naar haar en je vindt verrassende informatie!