27/02/2009

DE KLANKTOREN







Vanavond heb ik mantra’s gezongen in De Oude Watertoren van Overveen.
De Watertoren is een heel oud (1897) gebouw aan de Zeeweg richting strand.
Remco, een jonge knul van rond de 28, beheert de toren antikraak en organiseert er eens in de maand met mijn nichtje Femke een Mantra- zang- avond.
Nou is dat Mantrazingen dus in die toren en moet je je eens voorstellen hoe mooi dat klinkt. Alsof je in een enorme kathedraal zingt...

Vanavond zijn we met 11 mensen.
Het is koud in de toren.
Remco heeft flink wat houtblokken op de kachel gelegd. Ze fikken als de beste.
Er is gloeiend hete muntthee en ook heeft hij een heerlijke koek gebakken. Overal rondom staan kaarsen te branden. Overal liggen mooie stenen, waaronder bergkristallen en amethisten. Er klinkt mooie hemelse muziek van Ennya.

Hij begint met een meditatie, die hij met zijn jonge stem zo mooi opzegt, dat ik er helemaal ontroerd door raak: “Ik ben de Violette Vlam met de kracht van 1000 zonnen.
Ik ben Liefde, zuiver en puur. Ik ben, die ik ben”. Mooi vind ik dat, dat zo’n jonge jongen zo iets puurs doet, zonder terughoudendheid. Open en klaar.



Dan begint het mantra-zingen.
Een mantra is een tekst in het Sanskriet, waar je dus helemaal niets van verstaat, die je zingt en zingt en zingt, totdat je hoofd helemaal leeg is. Een soort van mediteren, maar dan met zingen.

Een van de teksten is bijvoorbeeld:
“Om bhur bhuva svah, tat savitur varenyam, bargho devasya dhimahi: dhiyo yonah prachodayat”
Nou… kun jij daar een touw aan vast knopen???
Ik niet! En dat is maar goed ook, want juist daardoor kun je je hoofd er lekker leeg mee maken en raak je er allemaal vervelende gedachtes mee kwijt.
Het is een echte aanrader.

Femke heeft een mooie heldere stem en zingt iedere mantra eerst een keertje voor, waarna we met haar mee gaan zingen. Sommigen wiegen een beetje heen en weer...
We staan in een kring, soms geven we elkaar een hand en zingen we een van de mantra’s. Ik zing vanuit mijn hart en stuur jullie allemaal een groot pakket vol liefde.

Ik hoop, dat het aankomt...




Namaste (= ik groet de ziel in jou....)




.

13 comments:

Anonymous said...

Ja, dat zal best wel klinken in zo'n toren!
Heerlijk, dat je dit soort dingen toch allemaal weer kunt doen!
Geniet er ook maar volop van.
Al je goede wensen, komen zeker aan, lieve meis!
Dank je wel. Voor jou net zo veel en nog meer terug he!
Liefs Marjolijn.

Anonymous said...

Alles ben je.
Het Al rust waarlijk
in de holte van je hart
als een zaad dat uit kan groeien
tot een machtige boom
waarin kwetterende vogels
van het vluchtige denken
geen nest meer bouwen,
de wiite vogel van het zelf
vanuit de kruin
onbeweeglijk alles waarneemt
zonder ook maar één vleugel
uit te slaan.
© M.Messing

En ook:

Ik adem in en kom tot rust
Ik adem uit en ik glimlach.
Thuisgekomen in het nu
wordt het moment een wonder.
© Thich Nhat Hanh

Dankjewel voor het pakket liefde, schat! Steeds weer een welkom kado...
Het lijkt me een onvergetelijke ervaring wat je daar had!

Anonymous said...

Dat is nog een oud plaatje van de toren. Mooi dat hij nog op deze manier nog in gebruik is. Jammer dat je binnen geen foto's hebt gemaakt!!

Anonymous said...

Hoi Lou,



Een leuk stukje, ik heb het ook naar Carla doorgestuurd. Zie je maandag!

groet je broer

Anonymous said...

De volgende keer is maandag 23 maart.

Ga je mee?

én ik neem mijn fototoestel mee dan kan ik ook de Watertoren van binnen laten zien.

Namaste (= ik groet de ziel in jou)

van Marlou

Anonymous said...

Ik ga graag mee. Ik heb het opgeschreven in mijn agenda.

Anonymous said...

Al die liefde
zoveel liefde en nog meer liefde, het wordt me teveel. Zo ontzettend veel onbaatzuchtige liefde,
zoveel genegenheid,
Ik wil er wat van weg gaan geven,
Aan wie kan ik wat kwyt...?

Jelle Droeviger.

Anonymous said...

Jelle, ik houd me aanbevolen....

Anonymous said...

Overigens:
degenen die 23 maart mee willen:

Dikke sokken, goeie warme schoenen.
Dikke trui aan.
De open haard wordt gestookt, maar kan de gehele toren niet verwarmen.

Anonymous said...

OM MANI PADME HUM en
OM TARE TUTTARE TURE SOHA

Maak er een mooi, rustige en diepzinnig weekend van!

Anonymous said...

Hallo Marlou,

Wat onzettend leuk bericht zeg!
Het raakt me

Bedankt!

Liefs,
Femke

Anonymous said...

Hallo Marlou,
Na jou berichtjes bij mij kom ik ook even bij jou kijken.Ik lees dat je ook kanker hebt.Je hebt wel een mooie weblog.
Wat lijkt me dit bijzonder om mee te maken zo samen mantra's zingen.
Groetjes Hendrike

Unknown said...

Wat Leuk dat ik 'toe-vallig' deze berichtjes tegen kom..
Ik ken mijn goede vriend Remco Bon namenlijk goed..al woon ik in het uiterste puntje van Gelderland tegen de duitse grens.;-)
Ook wij..een groep van 12 mensen, hebben tijdens een ritueel bovenin de toren waar de de geweldige akoestiek hebt van de watertank, staan te 'Tonen'..het geluid onze Zieleklanken was Over weldigend.
Het was koud..en het hout niet aan te slepen ..haahaa..maar ons Licht en onze warme harten droegen een paar graadjes bij in het geheel.

Remco is niet voor niets de 'Kasteelheer' geworden..zoals wij hem noemen..Remco geeft in zijn toren mensen de gelegenheid om de spiritualiteit met elkaar te delen en oa via Meditaties de wereld,in verbondenheid met elkaar,via de kracht van Liefde te
weer te helen .

Met Licht ,Liefde en Licht voor een ieder die de toren betreed.

In Lak'ech
Lilian.