28/02/2009

MY NAME IS ASHER LEV

geschreven door:





Schrijver Chaïm Potok (1922-2002)


Vanmorgen heb ik op de Lindenmarkt in Amsterdam het boek: "My name is Asher Lev" gescoord.
Ik ben het boek in het Nederlands aan het lezen, geleend van de bibliotheek:
Mijn naam is Asher Lev.
En ik vind het zo'n schitterend verhaal, dat ik het boek zelf ook wil hebben.
Gewoon, om er strepen in te kunnen zetten, of woorden in de kantlijn. Of om het 4 keer te kunnen lezen.

Nu zag ik het liggen.
In het Engels.

Ik vertelde de koopman, dat ik het in het Nederlands aan het lezen ben.
En dat ik een beetje bang ben, dat ik het in het Engels misschien niet allemaal begrijpen kan.

Hij zei: "Vrouw, je mag het gratis van me hebben. Leg het naast het Nederlands en lees het samen, dan weet je wat je leest.."

Ik heb ook altijd geluk.

Het verhaal gaat over een jongetje, dat leeft in een zwaar orthodox-joodse Russische gemeenschap (de Ladover chassidiem) in Brooklyn, New York en dat fantastisch kan tekenen. Hij heeft een gave. Kan emoties tekenen als geen ander. Alles, werkelijk alles kan hij op papier zetten.
Potok beschrijft het heel boeiend. Ik ben gegrepen door het verhaal...






.

8 comments:

Anonymous said...

Bofferd....!!!
Dat is zeker geluk hebben. En dat zal ook wel goed komen met het engels, zeker nu je ze naast elkaar kunt leggen.
Ik ben een hele poos geleden begonnen in de De Belofte van Chaim Potok. Maar door de omstandigheden er niet meer toegekomen om het uit te lezen. Maar het staat in de kast mooi te wachten tot het zover komt.
Fijn weekend he en veel leesplezier!!
Liefs Marjolijn.

Anonymous said...

Ja, zo zie je maar dat je vaak nog veel geluk kan hebben, als je die kleine dingen maar wilt zien.

Anonymous said...

Heb er nog een paar te leen van Chaim Potok. Ook in het Nederlands. Eeuwig jammer dat hij is overleden. Nu komen er geen prachtige boeken van hem uit.
Van mijn jongste zoon een fotoboek gekregen van mooie synagoges in de wereld. Dan kun je je inbeelden hoe het in die zwaar orthodoxe families moet toegaan.


Voor andere lezers: Vreugde der wet van Pearl Abraham. Een van de indrukwekkendste boeken over het orthodoxe leven de joden.

Anonymous said...

Ja, dat laatste boek waar je het over hebt, dat is heel lang geleden, dat ik dat gelezen heb.

Dat lees ik ook nog wel een keertje, als ik al die andere uit heb.

Ik heb niet genoeg aan 1 leven!
Zoveel te doen.....

Anonymous said...

beter te veel dan stil wegkwijnen achter de geraniums

Anonymous said...

Zeg maar nee, dan krijg je er twee!
*wink, big smile*
Lijkt me eeen heerlijk boek om te lezen (tja, wat anders? Hihi).
Merciekes voor je superleuke commentaar. Bedank Henry maar!
En jezelf ook, natuurlijk!
Prettige leeszondag lieve Marlou!

Anonymous said...

Een prachtig boek dat ik, net als 'De belofte', ieder jaar opnieuw lees; telkens weer met andere ogen.

Anonymous said...

You need to take part in a contest for one of the best sites on the net.
I'm going to highly recommend this web site!