28/01/2009

ACCESSOIRES VOOR DE THEE




Als je veel thee drinkt heb je ook veel accessoires nodig. Daar kun je heel erg in overdrijven, maar ik probeer het toch simpel te houden. Ik wil steeds minder spullen in huis, omdat ik zo’n klein huis heb. Als iets kapot gaat, dan vervang ik het meestal niet.

Daar gaat-ie dan:


De accessoires:


Vanuit mijn vorig huwelijk heb ik een theelichtje, ik denk nu al 30 jaar. Een Zweeds design glazen ding van Metz, een dure winkel in de Leidsestraat in Amsterdam.

Ik heb 1 theepot: hij is van aardewerk met bloemetjes en is nog van Oma Mia. Ik had een grappige in de vorm van een pinguin, maar die was zo lek als een mandje.

Ik verzamel theekopjes. Geen enkele is hetzelfde. En allemaal wit met blauwe motiefjes.
‘t Mag nu overigens ook wel eens een ander kleurtje worden. Ik heb er ongeveer 10. Allemaal oud en verschillend en met bijbehorend schoteltje.
De motiefjes zijn: saksisch, lange lijs, gewoon een of ander bloemetje of een chinees motiefje.
Ik heb ook een aantal theeglazen, waarvan de dunwandige mijn favoriet zijn vanwege het gewicht. Ik vind bekers niet echt fijn, omdat er geen oor aan zit. Ik heb er een paar (met oor!) uit Oostenrijk meegenomen, gekocht bij Kaufhaus Prassl.

Suiker heb ik wel in huis, maar ik gebruik het zelf niet. Voor de gasten heb ik verschillende suikersakkies of rietsuiker.

Er staan 24 theelepeltjes in een soort van net niet mooi vaasje. Het zijn allemaal zilveren theelepeltjes, een verzameling van … ja, ook wel 30 jaar. Het oudste heb ik pas geleden geërfd van Tante Ali, die 104 is geworden, dus het lepeltje zal ook wel heel oud zijn. Het ziet er in ieder geval antiek uit.
Mijn moeder verzamelde theelepeltjes en van haar heb ik een herdenkingslepeltje geërfd van de inhuldiging van Juliana, 6 september 1948. Je maintiendrai…

Verder heb ik natuurlijk een goed theezeefje, dat ik in een goeie kookwinkel (De Huismus) heb gekocht.

En ik heb 2 thee-eieren. Daar mik je de thee in en die hang je in de theepot tot de thee voldoende getrokken is.

Ik heb geen theemuts.
En die wil ik ook niet…





Kom je een keer thee drinken?

4 comments:

Anonymous said...

Heerlijk, wat een thee huishouden heb je toch.
Ik moet bekennen dat ik meer van de koffie ben....brabantse he!
Maar wel leuk om te lezen hoe jij er zo van kunt genieten.
Het is vast nu theetijd, dus een smakelijk kopje thee he!!

Anonymous said...

Hoi Marjolijn, ik drink wel koffie hoor, maar eigenlijk het liefst décafé, dus die telt niet mee...
En dan ook nog het liefste voor 12 uur 's middags omdat ik anders geen oog dicht doe.

Gaaaaaaaaaaaaaap.......

Anonymous said...

de thee

hand schenkt hem de thee. samen
zitten ze daar…hij kijkt naar haar
en ziet nog altijd haar schoonheid
die hij aanbad…rustig zit ze daar.

de thee

van het verleden hebben ze geen
spijt. Samen zijn ze volwassen
geworden…..ze kijkt hem aan en
vraagt : nog een kopje ? en zijn

de thee

lach is puur om hun samen zijn…
de zachte blik in haar ogen, als ze
naar hem opkijkt. Zij, die hem kent
als géén andere vrouw ooit !
© Fairouz

Zo kan thee een bindmiddel zijn tussen mensen... dus ja Marlou, ik kom gezellig bij jou op de thee!

Anonymous said...

Nienke,

ik mis op de een of andere manier nog een accessoire, maar ik weet even niet welke....

Ik kom er nog wel op.

Namasté!