29/03/2007

OORZAKEN?


In de Herstel en Balans folder, die ik van de oncologische verpleegkundige heb gekregen heb ik iets heel interessants gelezen.
De vraag, die erbij staat is deze:


Heeft u het laatste jaar nog ingrijpende/belangrijke gebeurtenissen meegemaakt? Wilt u aankruisen welke gebeurtenis(sen), anders dan uw ziekte kanker en behandeling het afgelopen jaar bij u heeft/hebben plaatsgevonden? Wilt u bij deze gebeurtenis ook aangeven met een rapportcijfer van 1 t/m 10 hoe ingrijpend deze gebeurtenis voor u was. Het cijfer 1 betekent helemaal niet ingrijpend, het cijfer 10 betekent heel erg ingrijpend.


GEBEURTENIS ERNST
0 verhuizing …….
0 ernstig ongeval …….
0 overlijden van een dierbare …….
0 ernstige ziekte bij een dierbare …….
0 operatie van een dierbare …….
0 huwelijk van uzelf, of van een dierbare …….
0 slachtoffer van geweld, diefstal, etc. …….
0 grote financiële tegenslag …….
0 grote financiële meevaller …….
0 nieuwe baan, afronding studie …….
0 geboorte van een kind / kleinkind …….
0 overlijden van een geliefd huisdier …….
0 verbreken van een hechte vriendschap …….


Nou heb ik inderdaad vorig jaar een ernstig ongeval meegemaakt. Daar kunnen we het allemaal wel over eens zijn. Maar de geboorte van een kind/kleinkind...? Dat snap ik niet helemaal. Waarom staat dit heugelijke feit hiertussen? En ja...ik heb inderdaad een kleinkind gekregen, onze kleine Pier Prosper. Maar ik snap het niet, dat blijkbaar je lichaam dan ineens niet waakzaam is. Nee, daar kan ik met mijn hoofd niet bij.


Dat ongeval, ja, oké. Buiten kijf, oftewel Kuiten bijf, zoals Henry altijd zegt. Daar hoef ik niet eens over te discussiëren. Dat heeft er behoorlijk ingehakt. Dus.

Nou ja, interessante dingen kom je tegen.

Overigens, dat Herstel en Balans programma lijkt me verder wel wat. Voor na de bestralingen en na de vakantie. Maar dan moeten ze dit wel op hun programma hebben:




1 comment:

Anonymous said...

Herstel en Balans....
dat is een programma, waar ik ook aan mee heb gedaan.
Het beviel me op zich wel, maar dat gepraat over je ziekte kon me niet bekoren.
Sommige mensen hebben dat nodig: alles doornemen en herkauwen om te verwerken.
Het beweeg-programma vond ik wel prettig.lekker op het roeiapparaat en lopen enzovoorts.
Maar verder moet je het allemaal gewoon over je heen laten komen en proberen plezier te maken.
Zo zie ik het.

Salut van Hetty!